گالری تصاویر
پیوندهای مهم
  • پورتال امام خمینی
  • دفتر مقام معظم رهبری
  • ریاست جمهوری
  • معاونت امور مجلس
  • نقشه جامع علمی کشور
  • Ministry of Science, Research and Technology
  • صندوق احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی کشور
اخبار > نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران داخلی و خارجی (95/9/1)


  چاپ        ارسال به دوست

نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران داخلی و خارجی (95/9/1)


نشست خبری «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه، امروز با حضور اصحاب رسانه در محل وزارت امور خارجه برگزار شد و وی، به سوالات مختلف خبرنگاران پاسخ داد.

• تصویب طرح ممنوعیت فروش هواپیما در مجلس نمایندگان آمریکا
در یک سال گذشته شاهد بودیم که لوایح زیادی در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب و یا مطرح شده که هیچ کدام قابلیت اجرایی ندارد؛ ممنوعیت فروش هواپیما در کنگره تصویب شده و مرحله بعد این است که طرح به سنا رفته و باید به امضای رییس جمهوری برسد که زمان بر است و زمان زیادی تا آن موقع داریم، صبر می کنیم. بعد از طی شدن این روند، در صورتی که مخالف با برجام باشد یا منافاتی با منافع ما داشته باشد، به شکل مقتضی برخورد می کنیم.

• مذاکره مجدد در مورد برجام
در مباحث و شعارهای انتخاباتی صحبت های زیادی در خصوص مسایل گوناگون صورت گرفته و فقط به موضوع برجام اختصاص نداشته است؛ در خصوص جهان عرب، اروپا، ناتو و خیلی چیزهای دیگر صحبت های متفاوت و حتی متناقض وجود داشته است. هنوز برای قضاوت زود است که چه اتفاقی می افتد. آنچه پیداست این است که هر چقدر آقای ترامپ به آغاز ریاست جمهوری خود نزدیک می شود، باید براساس چارچوب های قانونی کشور خود تعدیل شود و فکر می کنم در جامعه آمریکا آنقدر خردگرایی وجود داشته باشد که بر اساس آن، منافع جهانی، آمریکا و بین المللی را به خطر نیندازد. به هر حال ایران آمادگی خود را برای هر سناریویی اعلام داشته و گزینه های خود را برای هر وضعیتی مهیا کرده است و به وقت و زمان خود اگر احساس کنیم نهایتا طرف آمریکایی می خواهد در این خصوص اقدامی انجام دهد، ایران نیز متقابلا اقدامات لازم را به عمل می آورد. برجام یک تفاهم دو جانبه نیست و چند جانبه است و این تفاهم به تایید سازمان ملل و شورای امنیت رسیده و تصورم این نیست که کار ساده ای باشد تا یک طرف این موضوع را زیر پا گذاشته و یا بخواهد طرح بازنگری مجدد آن را مطرح کند. هنوز نمی توانم در این خصوص جمع بندی خاصی داشته باشم. همچنان صبور و منتظر خواهیم بود و وضعیت را از درون آمریکا رصد می کنیم و با توجه به تیم ترامپ و اقدامات او تصمیمات لازم را بر اساس شرایط نوین خواهیم گرفت.

• طرح اخیر دمیستورا در مورد سوریه
طرح‌هایی که در رابطه با سوریه توسط ایشان یا هر کس دیگری داده می‌شود، مقطعی است و عمدتا هیچکدام نتوانسته تاکنون به دلایل پیچیدگی صحنه میدانی و سیاسی سوریه به منصه ظهور برسد. این بحث ابتری است و راه به جایی نخواهد برد. آقای دیمستورا به تنهایی نمی‌تواند چنین طرحی را داشته باشد، تجزیه سوریه مخالفان بسیار جدی و زیادی دارد که به این سادگی نخواهد توانست اتفاق بیفتد و فکر می‌کنم هنوز به جایی نرسیده‌ایم که این بحث و اینگونه مباحث را جدی تلقی کرده و روی آن خیلی فکر کنیم.
• درخواست شورای روابط بین المللی کشورهای حاشیه خلیج فارس از کشورهای اسلامی و عربی برای تشدید فشارها بر ایران
اتفاقات متعددی در این چند وقت اخیر در صحنه سازمان همکاری‌های اسلامی و هم‌چنین شورای همکاری خلیج فارس و جهان عرب به تحرک عربستان صورت گرفته و به نظر می‌رسد این تحرکات رو به تزاید بوده و ناشی از مشکلات درونی عربستان است. عربستان سعودی با توجه به مشکلات عدیده‌ای که در درون و بیرون با آن روبه‌رو است سعی دارد آن‌ها را با ایجاد یک دشمن فرضی بر اساس توهمات خود فرافکنی کند و در این ارتباط دیگر کشورها از جمله کشورهای عربی را تحت فشار قرار می‌دهد.‌ این راه غلطی است که عربستان در پیش گرفته و از خردگرایی لازم برخوردار نیست. این کشور راهی را می‌پیماید که برخی از دیکتاتورهای منطقه نیز آن را طی کرده‌اند و سرنوشت آن‌ها برای مردم و افکار عمومی مشخص است. ما ارتباط کم و بیش خوبی با کشورهای عربی داریم و آن‌ها وقتی با ما صحبت می‌کنند وضعیت خود را توجیه می‌کنند و می‌گویند که شدیدا تحت فشار عربستان قرار دارند. عربستان باید به این نتیجه‌ برسد که فشارهای خود را از این کشورها بردارد و بداند که مسیر اشتباهی را در پیش گرفته است. امیدواریم سازمان کنفرانس اسلامی نیز به ماهیت اصلی خود برگردد و به جای نفرت، اختلاف، کینه‌توزی و واگرایی در کشورهای اسلامی به نقش اساسی خود که نزدیک‌تر کردن کشورهای اسلامی است، عمل کند. این موضوعی است که باید ریاض نیز بدان توجه داشته باشد. عربستان باید در آینده پاسخگوی اقدامات خود در مورد جوامع و کشورهای اسلامی باشد.

• نقش اتحادیه اروپایی در حفظ برجام پس از ورود ترامپ به کاخ سفید
اتحادیه اروپا در بیانیه چند هفته قبل، راهکار خود نسبت به ایران را روشن کرد، بخش اعظم بیانیه ای که بعد از نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا صادر شد، بیانیه مثبتی است و رویکرد مثبتی را نسبت به ایران نشان می دهد. نکته مهم در این بیانیه تاکید بر برجام است، با توجه به صدور این بیانیه بعد از انتخاب ترامپ می تواند نشانگر دیدگاه اتحادیه اروپا و تاکید آن بر اجرای برجام بین ایران و 1+5 باشد.
رایزنی های ما با اتحادیه اروپا ادامه دارد، معاون وزیر امور خارجه هفته گذشته در بروکسل، دومین دور مذاکرات با اتحادیه اروپا را انجام داد و دور سوم این گفت و گوها را 6 ماه بعد در تهران خواهیم داشت.
امیدواریم بتوانیم در سایه این نشست ها و رایزنی ها با افزایش اشتراکات، تفاوت دیدگاه ها را کاهش دهیم و پایه و اساسی برای روابط توام با احترام با هم داشته باشیم. اشتراکات ما با اروپا بسیار است و فاصله جغرافیایی زیاد نیست از این رو می توانیم در خاورمیانه و شمال آفریقا دیدگاه های مشترکی پیدا کنیم. ما خوشبین هستیم که بتوانیم با توجه به شرایط، روابط دو جانبه را در عرصه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تا حد ممکن ارتقا دهیم. در جریان سفر معاون وزیر خارجه به پاریس برای برگزاری مشورت های سیاسی بین دو کشور، ایشان با با قائم مقام وزارت خارجه فرانسه، وزیر خارجه و مشاور دیپلماتیک رییس جمهوری مذاکرات مفیدی داشته است و قرار شد نیمه دوم ژانویه اولین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و فرانسه را بعد از حدود 15 سال از نو آغاز کنیم. این کمیسیون مشترک در تهران و تحت ریاست وزرای خارجه دو کشور برگزار خواهد شد که امیدواریم نشستی سازنده و فراگیر در حوزه های مختلف همکاری بین دو کشور باشد. ما در سطح وزیر تنها با ایتالیا برای سالیان متمادی در حد وزرای صنایع کمیسیون مشترک داشتیم که نتایج ملموسی برای طرفین داشته است. همانطور که بارها اعلام کرده ایم برای روابط با کشورهای عمده جهان تلاش می کنیم و آن ها هم این علاقه مندی را دارند. این نکته مثبتی برای گفت و گو و تفاهم است.

• اعلام آمادگی کویت برای ایجاد دفتر ناتو در این کشور
اتکا به سازمان ها و ارگان های نظامی یا غیر نظامی و کشورهای قدرتمند برای کشورهای منطقه نسخه خوبی نیست که پیچیده و توصیه می شود. فکر می کنیم امنیت و ثبات در منطقه تنها می تواند توسط خود کشورهای منطقه و همفکری و همیاری خودشان اتفاق بیفتد. ورود نیروهای بیگانه و خارجی به منطقه هیچ وقت نتوانسته حلال مشکلات باشد و متاسفانه در گذشته هم شاهد بودیم که دستاویزی برای بی ثباتی، ناامنی و افزایش مشکلات در منطقه شده است. توصیه می کنیم که کشورهای منطقه باید در مسیری قرار بگیرند که به جای نظامی گری یا گرایش به سازمان ها، تشکل ها و نیروهایی مانند ناتو، با اتکا به نیروهای مردمی خود و تعامل سازنده با همسایگان بتوانند در تامین منافع خود، ثبات منطقه و کشورهای خود تلاش کنند و شاید این بهترین راهی است که تاریخ و تجربه تاریخی آن را به ما القا و بر آن تاکید و تایید می کند.

• اتهامات 11 کشور عربی به ایران در مجمع عمومی
از نظر ما عربستان مبتکر اینگونه سناریوها است و ممکن است برخی از کشورهای امضا کننده یا همراهی کننده با عربستان به طور جد همراه عربستان باشند اما برخی از این ها چنین نیستند و بین آنها تا حدی در عمل می توانیم تمایز قایل شویم. این رفتار توسط کشورهایی که برخی نزدیک و در مجاورت ما هستند غیرقابل قبول و قابل سرزنش است؛ یک نوع فرافکنی و کارشکنی است که توسط عربستان ایجاد می شود و ریشه های آن به مشکلات داخلی عربستان برمی گردد. عربستان همچون صدام حسین تصور می کرد که می تواند در یک هفته در یمن به پیروزی های بزرگی نایل و جنبش مردمی یمن را سرکوب کند اما یک سال از آغاز تجاوز بی رحمانه عربستان به یمن می گذرد و علاوه بر هزینه های مادی، هزینه های معنوی در نزد افکار عمومی و وجدان های بیدار ایجاد کرده است. عربستان تصورات واهی و تخیلات بی ربطی دارد که با داشتن یک دشمن که می تواند ایران باشد، بر مشکلات خود فایق می آید و تعدادی از کشورهای کوچک اطراف خود را در کنار خود دارد لذا در این برهه بر تلاش های مذبوحانه خود افزوده و شاید تصور می کند که در این دوران که دوران انتقال قدرت در آمریکا است هم بتواند از گذر این تقلاها و تلاش ها برای خود منافعی را کسب و یک سری مشکلات را برای ایران ایجاد کند. این از نادانی و کم دانایی است که می تواند ناشی از عدم شناخت جایگاه، نقش، تاریخ، فرهنگ و مردم ایران باشد. باید به این ها توصیه کرد با تفکر و درایت بیشتری و با توجه به آینده منطقه درباره این نوع حرکات فکر کنند و تصمیم بگیرند. البته انتظار نداریم کشوری که بانی تروریسم است و بعد از چند دهه آن را ترویج داده و به تمام جهان صادر کرده، بتواند در این برهه یک تفکر یا تصمیم عاقلانه تری بگیرد اما به هر حال فکر می کنم مردم جهان و منطقه به اندازه کافی قدرت تشخیص و فهم مسایل و تحلیل اوضاع را خواهند داشت.
• ادعای مدیرکل آژانس انرزی اتمی ایران در مورد میزان آب سنگین ایران
این یک بحث فنی است. ما تا جایی که بتوانیم و طرف های مقابل ما بخواهند، بر تعهدات خود در برجام باقی خواهیم ماند و آن را دقیقا اجرا می کنیم. ما به دلایل سنتی، فکری و عقیدتی خود، سعی می کنیم تا جایی که دیگران آن رعایت می کنند، بر تعهدات خود باقی بوده و آنها را اجرا می کنیم. ولی فکر می کنم پاسخ این سوال را سازمان انر‍ژی اتمی داد و مواضع کشور را اعلام کرد. فکر می کنم به اندازه کافی صحبت ها و مواضعی که اتخاذ کردند، مواضع درست و منطقی بوده و آنچه به ما مربوط می شد، بحث اساسی برجام است که ما به تعهدات خود باقی بوده و آن را رعایت می کنیم و برخی از مقامات خارجی هم تاکید کردند که ایران هم بر تعهدات خود در این خصوص باقی بوده و آن را اجرا کرده است.

• ارزیابی از مراسم اربعین و خدمت رسانی به زائرین امام حسین (ع)
وزارت امور خارجه نیز به سهم خود تلاش‌ها و اقدامات لازم را انجام داد و می‌توانیم ادعا کنیم اربعین امسال بدون مشکل اساسی و جدی تاکنون انجام شده است. ما تاکنون گزارش نامطلوبی دریافت نکرده‌ایم و روال قانونی طی شده است و من در این‌جا لازم می‌دانم که از همکاران خودم در دولت عراق که همکاری و همیاری لازم را داشتند و هم‌چنین مردم عراق تشکر و قدردانی کنم. با توجه به جمعیت کثیری که در این مراسم حضور پیدا می‌کنند کنترل امور سخت است ولی تلاش شد که کارها در حد ممکن انجام شود. البته می‌توان انتقادات کوچکی را نیز در مورد برخی از مشکلاتی که ایجاد شد وارد دانست. برخی از این مشکلات به دلیل عدم توجه کافی برخی از مردم به دستورالعمل‌های مربوطه ایجاد شد. مثلاً حرکت گروهی از مردم به سمت مرزهایی که در مورد رفت و آمد از آن‌ها با دولت عراق تفاهم نشده بود. مایلم در این ارتباط از همکاران خودم در وزارت امور خارجه بویژه در بخش کنسولی تشکر ویژه ای داشته باشم که نقش مهمی در برگزاری مناسب مراسم اسم داشته اند.

• لغو روادید با عراق
ما موضوع را با طرف عراقی مطرح کرده‌ایم، رایزنی‌هایی صورت گرفته ولی هنوز به توافقی که منجر به لغو روادید شود نرسیده‌ایم و امیدواریم این تفاهم حاصل شود.

• نشست روسای جمهور ایران، روسیه و آذربایجان در تهران در سال آینده
اجلاس قبلی روسای جمهوری سه کشور دو - سه ماه قبل در باکو برگزار شد. دیدار بعدی می تواند سال آینده در تهران برگزار شود. هنوز زود است در مورد تاریخ دقیق و دستور کار این نشست قضاوت کنیم اما نشست سه جانبه نشست مستمری است و امیدواریم این نشست بین سه کشور نهادینه شود و حتی تحت شرایطی گسترش یابد.


• اتهام زنی به ایران در مورد جایگزینی پیاده روی اربعین به جای مراسم حج
عربستان حرف های بی ربط زیادی زده، می زند و خواهد زد، نباید این حرف های بی ربط را باور کنیم. این حرف ها بیشتر خنده دار است. حرف‌هایی که هیچ آدم عاقلی باور نمی‌کند. اربعین و حج دو مقوله متفاوت هستند. بحث راهپیمایی اربعین حسینی بحث جدایی است و بحث کعبه و خانه خدا نیز داستان دیگری است. ارتباط دادن آن‌ها به هم و سوء استفاده از مقدسات مذهبی در هر کجای جهان امری اشتباه، بیهوده و غلط است. لذا به این موهومات و حرف‌های ناسنجیده نه ما توجه می‌کنیم و نه دیگران و بیان این گونه سخنان از سوی عربستانی‌ها خیلی دور از انتظار نیست. سعودی ها باید در مورد فاجعه منا که منجر به شهادت رسیدن تعداد زیادی از مسلمانان شد پاسخگو باشند. از طرف دیگر آن‌ها زمینه‌های لازم را فراهم نکردند و این اجازه را ندادند که حجاج ما در مراسم حج شرکت کنند و دولت عربستان در این زمینه مسوول است و آن‌ها باید پاسخگو باشند ولی آن‌ها به جای پاسخگویی به قصه‌سرایی و داستان سرایی می‌پردازند.

• نزدیک شدن روابط ایران و مصر و تاثیر مراکز اسلامی دو کشور و تقویت وحدت اسلامی
ما علاقه مند به اخوت، وحدت و همگرایی بین همه کشورهای اسلامی هستیم و امیدواریم جهان اسلام از وضعیت اسف انگیز امروزی خارج شود. مصر کشوری مهم در جهان اسلام است با تاریخ و تمدنی دیرینه که می تواند نقش مهمی در جهان اسلام ایفا کند. همواره امیدوار هستیم که بتوانیم در یک وظعیت مطلوب تری با دولت مصر روابط داشته باشیم و این آمادگی همچنان در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و امیدواریم روزی این اتفاق بیافتد و بتوانیم از پتانسیل های مهم دو کشور مهم جهان اسلام یعنی ایران و مصر در صحنه جهان اسلام و صحنه جهانی استفاده بهینه را بکنیم. ما در برخی از مواضع منطقه ای و جهانی می توانیم اشترک نظر و دیدگاه داشته باشیم هرچند در برخی از مسایل و حوزه های دوجانبه هنوز موضوعات لاینحل زیادی باقی است و باید روزی فرا برسد که آنها را پشت سر بگذاریم و بتوانیم از نزدیکی روابط نام ببریم ولی هنوز زود است که بخواهیم از نزدیکی روابط بین دو کشور سخن بگوییم. این می تواند بعنوان یک ایده آل در روابط دو کشور مطرح باشد و امیدواریم این ایده آل روزی اتفاق بیافتد.

• لغو روادید با کشورها
یکی از برنامه های دولت دکتر روحانی از ابتدا و همچنین جناب آقای ظریف در وزارت امور خارجه افزایش جایگاه و منزلت پاسپورت ایرانی بوده است. وزارت امور خارجه با جدیت پیگیر این موضوع بوده و هست. اینگونه تفاهمات مانند روابط با کشورها در سایر حوزه ها، کاری دو سویه است و کشورها باید براساس منافعی که دارند در مورد آن تصمیم گیری کنند و در روابط با سایر کشورها اتفاق بیافتد و به صورت یکجانبه امکان پذیر نیست. مذاکرات زیادی را با تعدادی از کشورها داشته ایم و برخی از کشورها هم علاقه مند بوده و مذاکره هم با ما داشته اند. تمرکز اصلی برای تسهیل ترددها در حوزه توریسم و روابط بازرگانی با کشورهاست و هدف نهایی آن هم تفاهم و نزدیکی ملت هاست. برخی از آنها محقق شده و عملیاتی شده و به خوبی پیش می رود مانند دو کشور ارمنستان و گرجستان. با کشورهای دیگر هم در حال مذاکره هستیم که به تفاهم لازم برسیم و این حوزه کاری را وسعت بدهیم و ایرانیان بتوانند از مزیت های بیشتری استفاده کنند و در مقابل هم شهروندان سایر کشورها بتوانند از مزیت سفر به ایران به نحو مطلوبی استفاده کنند. مدتی پیش ما گام نخست را برداشتیم و برای شهروندان برخی از کشورها ویزا در مبادی ورود صادر می کنیم و تاثیرات مثبت خود را هم داشته است. اخیرا اخباری مبنی بر این منتشر شده است که بدون ذکر نام، به رقم مشخصی از تعداد کشورهایی که قرار است لغو روادید صورت بگیرد، اشاره شده بود که تاکید می کنم منشاء خبر موهوم بود و خبر جعلی بود و سرمنشاء خبر را رصد خواهیم کرد که بدانیم با چه اهداف و گرایشی انتشار داده شده است. تاکید می کنم ما برای ایجاد فضای بهتر تماس ایرانیان با دنیای خارج و افزایش منزلت و جایگاه پاسپورت ایرانی تا آنجا که توانسته ایم و بتوانیم تلاش خواهیم کرد و بدیهی است که این تلاش باید دو طرفه باشد و تنها به خواست ما محقق نمی شود. تحقق این موضوع، نیازمند ابزارهایی دارد که کشورها باید بتوانند این ابزارها را فراهم کنند. برخی از کشورها برای رسیدن به این مهم نیازمند زمان بیشتری هستند. برخی از کشورها هم در مقطع کنونی در حال فراهم کردن زیرساخت های لازم برای تحقق این امر هستند. در دنیای پر پیچ و خم امروزی ملاحظات های زیادی برای تصمیم گیری در اینگونه موضوعات وجود دارد که امری طبیعی است.

• اتهام زنی به زائرین اربعین از سوی رسانه های وابسته به عربستان سعودی
این‌گونه سخن‌پراکنی‌ها و مطرح کردن این‌گونه اتهامات از سوی آن‌ها دور از انتظار نیست و کمی هم شاید ناشی از عصبانیت‌شان باشد و این تا حدی قابل درک است و شاید دیدن این صحنه‌ها برای آن‌ها مطلوب و قابل هضم نیست و بلکه نگران‌کننده است و در این راستا این احتمال وجود دارد که برخی از مزدبگیران آنان مطالبی را نیز مکتوب کنند.

•گفتگوی تلفنی آقای جهانگیری در عراق با حیدرالعبادی و دعوت از ایشان برای سفر به تهران برای مذاکره در مورد مسایل باقی مانده بین دو کشور
روابط تهران و بغداد روابطی روشن و سازنده است، ‌رایزنی‌ها بین مقامات دو کشور به صورت مستمر و در سطوح مختلف در حال انجام است. این گفت‌وگوها و رایزنی‌ها در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و حتی مشاورت‌های نظامی و مستشاری نیز انجام می‌شود. ایران و عراق به عنوان دو کشور همسایه موضوعات زیادی را برای گفت‌وگو و رایزنی در دستور کار دارند که این گفت‌وگوها می‌تواند در حوزه مسائل سیاسی، اقتصادی،‌ مرزی و... باشد. ما دو کشور همسایه هستیم و این همسایگی تا ابد خواهد بود و براساس همین واقعیت نیز باید روابط خود را تنظیم و تعریف کنیم.

 

 

 

 


١٨:١٦ - 1395/09/01    /    شماره : ٤٢٤٣٦٨    /    تعداد نمایش : ٢٠٠٦







اداره کل ارزیابی و نظارت
معرفی دانشکده روابط بین الملل
آموزش دیپلماسی و امور بین الملل در ایران بیش از یک قرن سابقه دارد.
معرفی کتابخانه تخصصی سیاست خارجی
در سال 1310 هجري خورشيدي كتابخانه اي اختصاصي در ساختمان مركزي وزارت امورخارجه تاسيس گرديد.
معرفی دفترمطالعات سياسی و بين المللی
تحولات سیاست خارجی و تاثیر گسترده و عمیق آن در تمامی ابعاد
کليه حقوق اين سايت متعلق است به وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران