گالری تصاویر
پیوندهای مهم
  • پورتال امام خمینی
  • دفتر مقام معظم رهبری
  • ریاست جمهوری
  • معاونت امور مجلس
  • نقشه جامع علمی کشور
  • Ministry of Science, Research and Technology
  • صندوق احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی کشور
اخبار > نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران داخلی و خارجی (95/9/15)


  چاپ        ارسال به دوست

نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران داخلی و خارجی (95/9/15)

سخنگوی وزارت امور خارجه دوشنبه هفته جاری (95/9/15) در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران به سئوالات اصحاب رسانه در موضوعات مختلف پاسخ گفت.

 

·       دیدار دکتر صالحی با وزیر انرژی آمریکا

آقای صالحی دیداری داشتند با آقای مونیز و مواضع جمهوری اسلامی ایران را مطرح کردند این دیدارها در چارچوب برجام وجود داشته و طبیعی است.

 

·       تصویب قانون تحریم های ایران در کنگره آمریکا و برجام

آنچه که ما در رفتارهای امریکایی ها شاهد بوده این است که کشوری است که با روش های غیر واقع بینانه بخصوص در مورد ایران عادت داشته و تجارب تلخی در دهه های گذشته از اقدام های غیر مسئولانه آنها از قبل و در 37 سال گذشته داریم. تصور بر این بود که اوباما بر اساس تعهداتی که داشته این مصوبات را وتو کند اما شواهد حاکی از آن است که این اتفاق نخواهد افتاد. آنچه که در کنگره و مجلس سنا اتفاق افتاد و تحولات بعدی آن، یک خلاف وعده و خلاف تعهدات قبلی بوده که قابل قبول نیست. اقدام مجلس سنا  کاری غیر اخلاقی و غیر خردمندانه است و باید دید رییس جمهوری آمریکا آن را غیر اجرایی می کند یا خیر؟

برجام یک توافق دوجانبه نیست، توافقی است بین چندین کشور که تنها یکی از طرف های آن یعنی اتحادیه اروپایی متشکل از 28 کشور است و به تصویب شورای امنیت هم رسیده و قطعنامه ای که در مورد آن به تصویب رسیده است مورد استقبال جامعه جهانی نیز قرار گرفته است و مجموعه کشورهای آسیایی، عدم تعهد و کشورهای اروپایی نیز از آن حمایت کرده اند که پشتوانه قوی بین المللی برجام را نشان می دهد ولذا نقض برجام یا خلاف آن عمل کردن چیز ساده ای نیست که بتواند به آسانی اتفاق بیافتد. اگر در حاکمیت آمریکا خردمندانی وجود داشته باشند قطعا نباید در مسیر خلاف برجام یا نقض آن حرکت کنند. خوشبینم که مسیر کنونی تغییر کند، چون آمریکا نمی تواند و چنین قدرتی ندارد که یک تعهد چند جانبه است در جهت خلاف آن حرکت کند، چه آمریکا و چه کشوری دیگر. لذا امیدوارم تحولات در مسیری قرار گیرد که در نهایت به نفع جامعه جهانی و همه باشد.

ایران به عنوان کشوری متمدن و کشوری که قوانین آن بر اصول اسلامی استوار است، پیشقدم برای نقض برجام و نادیده گرفتن تعهدات خود نخواهیم بود. ولی اگر دیگران اعم از آمریکا و یا هر یک از طرف های برجام تحت هر شرایطی، در مسیر نقض برجام قرار بگیرند و یا خلاف آن عمل کنند، دست ما باز است؛ ما از ابتدا هوشمندانه و با دقت و تدبیر لازم وارد مذاکرات شدیم و به تفاهماتی هم رسیدیم،  و همواره این هوشیاری و حساسیت در ایران، دولت و دستگاه های ذیربط وجود داشته است و پیش بینی های لازم برای هر گونه عهد شکنی و خلف وعده شده است. برای همه موارد و در همه شرایط و متناسب با تحولات، طراحی داریم. ملت ایران برای رسیدن به این نقطه زحمات زیادی کشیده و این ها جبران ناپذیر است. اجازه نخواهیم داد دیگران حق ملت ایران را ضایع کنند و به عنوان دولت از حقوق ملت ایران دفاع خواهیم کرد.

 

هشدارهای لازم از طرف شرکای مهم آمریکا و دیگر اعضای 5+ 1 به این کشور آمریکا داده شده و این موضوع نباید قربانی دوران انتقال قدرت در درون آن کشور شود. ما نگرانی نداریم. در هر صورت برای هر گونه اقدامات طرف مقابل برنامه ریزی خواهیم کرد. کشوری که در آستانه سی و هشتمین سالگرد انقلاب خود است و با تحریم های متعدد آمریکا مواجه بوده، نگران تحریم های مجدد نیست. توان علمی و صنعتی امروز ایران قابل مقایسه با آنچه که در سال 96 که داماتو تصویب و اجرایی شد، نیست و ایران امروز به عنوان قدرتی مهم در دانش های مختلف در جهان حضور دارد و به نظر می رسد دیگر، دولت ها و سایر کشورهای جهان نمی توانند به اجماع گذشته برگردند.

ما امیدوار هستیم که مسیری که تا الان طی شده که مسیر کارشکنانه و یکی از بدعهدی های دولت امریکا تلقی می شود، تغییر پیدا کند. مهم این است که این قانون اجرا می شود یا نمی شود. اگر اجرایی شود، قطعا نقض برجام است و از حق و حقوق خود برخوردار هستیم که در مقابل این نقض واکنش لازم را داشته باشیم. مقام رهبری و دیگر مقامات عالی رتبه کشور در این خصوص به اندازه ای که لازم بوده موضع گیری داشته و سخن گفته اند.

بحث داماتو مربوط به سال 1996 است و به برجام ربطی ندارد ولی بخش هایی که تداخل پیدا می کند قبلا توسط مقامات امریکایی غیر اجرایی شده بود، اگر این وضعیت جدید منجر به اجرایی شدن بخش هایی که غیر فعال بوده بشود، این همان نقض است. من هنوز می خواهم خوشبین باشم و فکر کنم یک اشتباهی صورت گرفته و هستند افرادی که نسبت به اصلاح آن اقدام کنند. آمریکا مسئول هر آن چه که تا کنون اتفاق افتاده می باشد و آمریکاست که باید در جوامع بین المللی و نزد ملت و دولت ایران پاسخگو باشد.

 

·       ارتباط توافق اوپک و قانون تحریم های ایران در کنگره آمریکا

من با بکارگیری عبارتی مانند اینکه ایران براساس تغییرات اخیر در آمریکا وارد یک بازی سیاسی شده است، موافق نیستم. دنیای ما دنیای پیچیده ای است و هر کس نقش خود را در عرصه بین الملل ایفا و منافعی را به حق و یا به ناحق دنبال می کند و صحنه جهانی، صحنه مبارزات متعددی است که شکل می گیرد که به سرانجام می رسد یا نمی رسد. بحث اوپک بحث دیگری است که ربطی به کنگره آمریکا و نهایتا مجلس سنا نخواهد داشت و نمی شود این گونه مسایل را با نوعی خیال پردازی، به هم مرتبط کرد.

آنچه نگران آن هستم و می توانم در حوزه برجام بگویم و هشدار دهم این است که گروه های تندرو و جنگ طلب درون آمریکا و در کنار آنها رژیم صهیونیستی و برخی گروه ها و کشورهای مرتجع و تندرو منطقه می توانند تلاشی را در برهه کنونی که مرحله انتقالی در آمریکا است، انجام دهند تا دولت آمریکا را در وضعیت مشخص مقابل ایران قرار دهند و شاید تصور کنند با برخی اهرم ها و استفاده از بعضی نرم ها بتوانند ایران را به سمتی هدایت کنند که پیشقدم در نقض برجام و یا عدم انجام تعهدات خود شود که از این طریق ایران را در جامعه جهانی مقصر جلوه دهند و بتوانند تلاش بیشتری برای انزوا یا تحریم ایران صورت دهند.

در موضوع برجام آنچه خوب است به آن اشاره کنم اجماع و اتحاد مردم و دولتمردان ما در آن بود. نباید اجازه دهیم دیگران از اختلاف نظر و بیان اختلاف سلیقه های ما سوء استفاده کرده و بخواهند در این خصوص برای خودشان امتیازی را فراهم کنند. مشخص این است که امروز، 10 سال گذشته نیست و جهان در حال تغییر است و وضعیت منطقه تغییرات عظیمی داشته و جهان با دگرگونی های بسیاری مواجه بوده و این امکان به نظرم خیلی شدنی نیست که کشوری مانند آمریکا بتواند اجماعی را که در گذشته علیه ایران ایجاد کرده را دوباره بین کشورها ایجاد کند و بعید است کشورها با توجه به تجربه 10 سال گذشته در نهایت بپذیرند که مجددا به تحریم ظالمانه ای که درگذشته نسبت به ایران داشتند، برگردند. 

 

·       نقش اتحادیه اروپایی در ارتباط با رفتارهای خلاف برجام آمریکا 

انتظار ما از کشورهای اروپایی این است که بر تعهدات خود باقی بمانند. اما اگر تصور کنید که برای هر کشوری تضمینی باشد که تا نهایت با شما همراه خواهد بود اشتباه محض است؛ به هر حال کشورها ممکن است در مقاطعی، از اصولی تبعیت کنند  که با اصول شما اختلاف داشته باشد. انتظار طبیعی و واقع بینانه از اروپا و سه کشور دیگر این است که در نهایت در کنار ایران بایستد.  ما تلاش خواهیم کرد و امید داریم که اروپا نقش تاریخی خود را نشان دهد. ما به عنوان وزارت خارجه و دولت با تمام توان  تلاش خواهیم کرد روندی که در امریکا آغاز شده را متوقف کنیم و به وضعیت گذشته برگردانیم. مذاکراتی در این زمینه داشته ایم . مواضعی که دیروز چینی ها اتخاذ کرده اند مثبت و قاطع بوده است. سایر طرف های برجام هم این درک و فهم را از وضعیت کنونی دارند و به این راحتی نمی توانند در مسیر نقض برجام حرکت کنند. من امیدوار هستم دولتهای اروپایی هم در مسیری منطقی که از آنها انتظار می رود حرکت کنند و اجازه ندهند دیگران به سمت تخریب آنچه بوجود آمده، حرکت کنند. مجددا تاکید می کنم ما بر تعهدات خود استوار هستیم تا آنجاییکه دیگران نیز استوار باشند. ما ابزارهای در چارچوب برجام و ابزارهایی خارج از آن در اختیار داریم که دیگر طرفهای ما به خوبی از آن آگاه هستند. ولی خلف وعده و کارشکنی ما را بدبین تر و مردم ما در این موضوع که آمریکا و برخی کشورها در اروپا قابل اعتماد نیستند، دلسردتر خواهد کرد.

می توانم بگویم که جدیداً تماسی با مسئولین اتحادیه اروپا در خصوص برجام نداشته ایم. رایزنی ها و تماس های خود را از طریق سفارتخانه ها دنبال می کنیم. موضع اروپایی ها در خصوص قانون تحریم های ایران در کنگره آمریکا این بوده که منتظر روندهای بعدی خواهند بود و در حال رصد هستند. فکر می کنم اروپایی ها هم صبورانه و با طمانینه رصد خواهند کرد.

 

·       طرح مجلس شورای اسلامی برای مقابله با اقدامات خلاف برجام آمریکا  

 حق طبیعی نمایندگان محترم است که بر اساس قوانین اساسی هر گونه سوالی داشته و هر گونه اقدامی که صلاح می دانند انجام دهند و  نهایتا وزارت خارجه هم اگر مورد سوال واقع شود پاسخگوی آنها خواهد بود. آنچه که در واقع به صورت لایحه مطرح شده، مورد بحث قرار گرفت و در صورت تصویب، اجرا خواهد شد.

 

·       اقدام مجلس در خصوص مبادلات تجاری ایران و آمریکا

روابط تجاری ما با امریکا محدود است و چندان زیاد نیست، ولی از آنجایی که می تواند علامتی به طرف های مقابل باشد، دارای اهمیت است. باید صبر کرد و شاهد تحولات آینده بود. 

 

·       سفر نماینده ویژه پوتین به تهران

نماینده ویژه آقای پوتین در امور سوریه دیدارهایی سطح عالی در تهران داشتند. ایشان همواره ارتباط مستقیم با مقامات کشورمان در سطوح عالی دارد و سفرشان بعد از تماس تلفنی آقای روحانی با آقای پوتین صورت گرفت. حامل پیام پوتین برای رهبران سیاسی ایران بود. در دیدارهای ایشان در خصوص مسائل دو جانبه، منطقه ای و به ویژه تحولات سوریه گفتگو شد. وجود اینگونه سفرها، با توجه به رابطه راهبردی تهران و مسکو و تحولات منطقه ای، طبیعی است. 

امروز نیز معاون وزیر امور خارجه روسیه به تهران آمده و دیداری با معاون وزیر خارجه خواهد داشت. این رفت و آمدها حاکی از حساس بودن شرایط کنونی در منطقه و جهان است که باعث شده رایزنی‌ها به صورت تنگاتنگ و گسترده‌تر انجام شود. ما امیدواریم این رایزنی‌ها به همگرایی ما در منطقه و رفع مشکلات بیانجامد.

 

·       تشکیل دولت نجات ملی در یمن

مواضع ما در مورد توقف خشونت  و مذاکرات سیاسی و رایزنی سیاسی   و  نشست و تفاهم بین گروه های ملی و محلی روشن است. ما از اینکه گروه های یمنی بتوانند بدون دخالت خارجی به یک تفاهم جامع برسند، استقبال می کنیم. متاسفانه امروز یمن هنوز قربانی تجاوزات مکرر و  سوء نیت های دولت عربستان است و این موضوع شرایط را پیچیده کرده است. یک سال و نیم از آغاز تجاوز عربستان به یمن  می گذرد و خسارت های مادی و معنوی بسیار زیادی داشته است. امیدواریم رایزنی هایی که آغاز شده بتواند راهی برای رسیدن به یک راهکار سیاسی اساسی، توقف خشونت و خروج یمن از بحران فعلی باز کند و فضای مناسبی برای آغاز روند توسعه دموکراتیک و اقتصادی ایجاد نماید. 

 

·       رفتارهای خشونت آمیز علیه مسمانان روهینگیا در میانمار  

هرگونه برخورد تبعیض آمیز و خشونت آمیز در مورد هر مذهب و گروهی محکوم است . ما توصیه می کنیم به مسئولین کشور برای حفاظت از ثبات و امنیت کشور خود به راهکار هایی خردمندانه روی آورند و از اعمال خشونت بر علیه مسلمانان اجتناب کنند؛  اعمال خشونت می تواند  بخش بیشتری از جامعه این کشور را به سمت افراطی گری سوق دهد و ادامه چنین امری منجر به رشد گروه های افراط گرا خواهد شد که به مصلحت هیچ کس در منطقه و جهان نخواهد بود.

 

·       وضعیت خانم نازنین زاغری

از سیستم قضایی کشور سوال بفرمایید شاید بتوانند به شما پاسخ بدهند.

 

·       استفاده مجدد روسیه از پایگاه هوایی نوژه

همکاری های ما با روسیه همکاری های اساسی و عمیقی در برخی حوزه هاست و منافع مشترکی را در منطقه و موضوعات مشخص داریم. در گذشته هم این تجربه را داشته ایم و برخی همکاری ها را که بسیار تعیین کننده، سرنوشت ساز و موفق بوده را ادامه خواهیم داد. اینکه آیا نیاز است مجدد از فضای ما استفاده کنند، بستگی به شرایط آتی دارد. در شرایط فعلی آن را منتفی می دانم و فکر می کنم در برهه ای که قرار داریم نیازی به چنین اقدامی نداریم. ولی اگر در هر شرایطی نیاز به یک همکاری مشخص در چنین حوزه هایی داشته باشیم، در چارچوب یک توافق و با هماهنگی قبلی و با مجوزهایی، می توانیم این همکاری را داشته باشیم.

 

·       تحویل کامل سامانه اس 300 به ایران

وقتی صحبت از همکاری های نزدیک و اساسی با روسیه می کنیم یعنی  روند همکاری در حوزه های مختلف  مثبت است و مشکلی وجود ندارد. در تعهداتی که روسیه نسبت  به ما در حوزه های نظامی مثل اس 300  داشته، به دقت و با سرعت لازم پیش رفته ایم و طرف روس تاکنون به تعهدات خود پایبند بوده اند و اجرا کرده اند و به این همکاری ها در حوزه های دفاعی ادامه خواهیم داد.      

 

·       ادعای وزارت دفاع انگلیس مبنی بر عدم نقض حقوق بشر از سوی عربستان در یمن

بسیاری از  موسسات و مراکز جهان و اروپا در مورد جنایات جنگی عربستان در یمن  نوشته اند و سخن گفته اند و اسناد مربوطه نیز موجود است و چیز پنهانی نیست. عربستان به طور فجیع و بسیار نابهنجار مردم بی گناه و غیر نظامی را هدف حملات خود قرار داده است. لذا اینکه اتفاق ضد حقوق بشری در یمن صورت نگرفته حرف بی ربطی است.

 

·       توافق اوپک و نقش همکاری احتمالی ایران و عربستان در این موضوع

آنچه که در اوپک اتفاق افتاد را نتیجه مقاومت مردم ایران و مقاومت وزارت نفت و دولت می دانم. با درایت و مدیریتی که در بحث نفت صورت گرفت و  با استقامت بر مواضع خود به جایی رسیدیم که توانستیم در نهایت حق ملت ایران را تامین کنیم و پیروزی دیپلماسی انرژی ایران محقق شود و این اتفاق نقطه عطفی برای ایران طی سالهای آینده خواهد بود. برد بزرگی است و نشان می دهد اگر از خردمندی و اتکا به خود و اعتماد به نفس داشته باشیم، می توانیم موفقیت های شایسته ای برای کشور به دست بیاوریم.  

تعابیر زیادی در این حوزه صورت گرفته است که به آنها ورود نمی کنم ولی می توانم بگویم که اتفاق مثبتی بوده است؛ می توان در کنار خردمندی، توانمندی و مقاومت و حضور در عرصه های بین المللی و دیپلماتیک، الگوهایی را ایجاد کرد و نتایج خوبی بگیریم.

آنچه که در رسانه ها به بحث همکاری بین ایران و عربستان در توافق اخیر اوپک مطرح شده را نمی توانم تایید کنم؛ قبلا هم رسانه ها مشابه چنین مباحثی را در مورد تحولات ریاست جمهوری لبنان مطرح می کردند که آن را هم تایید نمی کنم. آنچه که می توانم بگویم این است که همکاری بین کشورهای جهان در منطقه ای که با بحران های عدیده ای مواجه است می تواند گره گشای خیلی از مشکلات باشد و به اعتقاد ما راهی جزء رایزنی و تفاهم وجود ندارد و امید است هئه کشورهای منطقه به این نتیجه برسند که راهی جز این نیست و ما در گذشته نشان دادیم که دست گرم همسایگان و کشورهای پیرامون خود را در صورتی که حسن نیت داشته باشند، برای همکاری می فشاریم.

 

·       تاثیر تغییرات اخیر در فرانسه و کره بر روی همکاری های این کشورها با ایران

تغییرات در دولت ها و تغییر روسای جمهور تغییری در معاهدات، تفاهم ها و قراردادها بین دولت ها ایجاد نمی کند و دولت بعدی مسئول اجرای آن است.   

·       هفته وحدت -کنفرانس وحدت و تقریب مذاهب

اگر وحدت بتواند در عرصه تئوریک و نشست ها و رایزنی  ها به موفقیت هایی دست پیدا کند می تواند به منصه ظهور برسد و گام هایی را همکاری و نزدیکی، پیش روی همگان بگذارد.

 

·       مبادلات تجاری با ترکیه با پول ملی  

این که ما بتوانیم با پول ملی با کشورهایی که از قدرت اقتصادی کافی برخوردار هستند، معاملات و تجارت خود را انجام دهیم، در گذشته هم مطرح بوده و به آن علاقمند بودیم و با برخی کشورها هم این مباحث مطرح بود. آنچه ترکیه مطرح می کند اگر یک بحث جدی، دراز مدت، کلان نگر و با برنامه باشد، ایده قابل استقبالی هست است و اگر جدی باشند همکاری ها را می توانیم آغاز کنیم.

بسیاری از کشورهای قدرتمند اقتصادی در جهان بویژه قدرت‌های نوظهور در حوزه آسیا و آمریکای لاتین می توانند با استفاده از پول ملی مکانیزم هایی را برای خود تعریف کنند که از استقلال عمل بیشتری برخوردار شوند این معادلات می تواند به سود کشورهایی که حجم تجارت قابل توجهی دارند، باش. چیزی که من شنیدم این است که هدف دولت ترکیه، اجرای این ایده با چند کشور از جمله روسیه و چین نیز هست؛ اگر چنین حلقه ای بتواند توسعه یابد می توان آنرا تحولی جدی تلقی کرد و البته کار ساده ای نیست. یک جدیت و اراده بالا می خواهد .

 

·       ارتباط و تماس ایران با تیم رئیس جمهور جدید آمریکا  

دولت جدید امریکا هنوز تشکیل نشده است. به هر حال فرصت زیاد است تا دولت مستقر بشود. فردی که انتخاب شده طبیعتا رایزنی هایی با افرادی شروع می کند. ما جز در بحث برجام صحبتی با دولت امریکا نداشته ایم و نخواهیم داشت.

 

·       انتخاب سفیر کشورمان برای کشور سوریه

فرآیند آن کمی طولانی است و در حال انجام است. در مورد یکی از کشورها می توانم بگویم انتخاب فرد قطعی شده و سایر موارد هم در حال طی مسیر خود است و به زودی قطعی خواهد شد. 

 

·       آخرین تحولات در مورد روابط ایران و کانادا

برقراری روابط الزاماتی دارد. فرایند را کوتاه مدت نمی بینیم و خوشبین نیستیم که در کوتاه مدت انجام شود. ما منتظر اتفاقات و روندهای لازم هستیم. ولی فعلا گام جدیدی و تحول جدیدی وجود نداشته است .

  

·       تحرکات انگلستان علیه برجام پس از روی کار آمدن ترامپ 

 انگلستان منافع خود را دنبال می کند و ما با اینکه سفارتخانه داریم ولی اختلاف سلیقه هایی داریم و این مانع داشتن ارتباط نیست. ولی اینکه مشخصا دولت انگلستان تحرکاتی علیه برجام دارد از این موضوع  بی اطلاع هستم .

 

 

 

 


٢٣:٥٥ - 1395/09/15    /    شماره : ٤٢٧٩٢٧    /    تعداد نمایش : ١٨٥٩







اداره کل ارزیابی و نظارت

معرفی دانشکده روابط بین الملل
آموزش دیپلماسی و امور بین الملل در ایران بیش از یک قرن سابقه دارد.
 
معرفی کتابخانه تخصصی سیاست خارجی
در سال 1310 هجري خورشيدي كتابخانه اي اختصاصي در ساختمان مركزي وزارت امورخارجه تاسيس گرديد.
 
معرفی دفترمطالعات سياسی و بين المللی
تحولات سیاست خارجی و تاثیر گسترده و عمیق آن در تمامی ابعاد
 
کليه حقوق اين سايت متعلق است به وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران