گالری تصاویر
پیوندهای مهم
  • پورتال امام خمینی
  • دفتر مقام معظم رهبری
  • ریاست جمهوری
  • معاونت امور مجلس
  • نقشه جامع علمی کشور
  • Ministry of Science, Research and Technology
  • صندوق احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی کشور
اخبار > نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران داخلی و خارجی (95/10/13)


  چاپ        ارسال به دوست

نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران داخلی و خارجی (95/10/13)

نشست خبری بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه، امروز با حضور اصحاب رسانه در محل وزارت امور خارجه برگزار شد و وی به پرسش های خبرنگاران پاسخ داد.

 

·       تبریک سال نو میلادی 2017

فرارسیدن سال نو میلادی را به هموطنان مسیحی تبریک می گویم و امیدوارم که سال 2017 سالی سرشار از صلح وامنیت برای همگان بویژه برای منطقه ناآرام ما باشد.

 

·       آتشبس در سوریه و اجلاس آستانه

 نشست سه جانبه مسکو میان روسیه و ایران و  ترکیه ثمرات مهمی داشت که یکی از آنها حضور و هماهنگی سه کشور  برای آتش‌بس جدی در سوریه است. ما معتقدیم تنها راه حل بحران  سوریه قرار گرفتن در مسیر سیاسی از طریق مذاکره میان طرف‌های درگیر است.  جمهوری اسلامی ایران در همین چارچوب تلاش می‌کند و امیدواریم که بتوانیم نقش لازم را در ایجاد صلح و ثبات در سوریه ایفا کنیم. این تلاش ادامه خواهد داشت. امیدواریم  با تلاش سه کشور بتوانیم در جهت صلح و ثبات در سوریه پیش رویم. درباره این که در آینده این آتش‌بس تضمین کننده روند صلح در سوریه است با توجه به اینکه هنوز تاریخ اجلاس آستانه میان دولت سوریه و معارضان مشخص نشده است نمی توانیم صحبت دقیقی داشته باشیم. تاریخ اجلاس آستانه هنوز مشخص نیست و امیدواریم شرایط لازم برای برگزاری این نشست بین دولت سوریه و بخشی از معارضین پیش آید تا فرآیند حل بحران سیاسی سوریه تسریع شود. امیدواریم هر چه زودتر شرایط برای برگزاری این نشست فراهم شود.

 

·       تحت فشار قرار گرفتن گروه‌های مقاومت در سوریه در جریان ایجاد آتش‌بس

 آتش‌بس حلب اتفاق نمی‌افتاد و نیفتاده است مگر اینکه تمام گروه‌هایی که در آنجا هستند در مورد آن توافق کرده باشند. شواهدی مبنی بر اینکه نقض آشکارا و جدی آتش‌بس در این مدت صورت گرفته، وجود نداشته است و تاکنون آتش‌بس ایجاد شده قابل قبول بوده و مسیر خوبی را طی کرده است. اگر منظور شما از گروه‌های مقاومت، گروه‌های طرفدار بشار اسد هستند باید گفت با توجه به اینکه بخشی از آتش‌بس دولت سوریه است فکر نمی‌کنم مشکلی در این زمینه وجود داشته باشد.

 

·       انتخاب سفیر جدید ایران در سوریه و منتشر شدن نام فردی در این ارتباط

من چیزی را تأیید نمی‌کنم و از تکرار اینگونه سئوالات تعجب می‌کنم. پروسه تعیین سفیر یک بحث زمان‌بر و پیچیده است؛ فردی که معرفی می‌شود باید پروسه اداری و تصمیم گیری آن در داخل و خارج از کشور را طی کند و اگر این مراحل طی شد در آن مقطع به صراحت نام سفیر برده می‌شود. اینکه زودتر رسانه‌ها اقدام به گمانه‌زنی در این زمینه بکنند بدون اینکه این موضوع مراحل قانونی و خاص خود را طی کرده باشد کار درستی نیست و می‌تواند اسامی که منتشر می‌شود نهایتاً درست نباشد یا در مرحله‌ای تغییر وضعیت داده شود.

سفر اخیر ولید معلم، وزیر خارجه سوریه به تهران و محور مذاکرات ظریف

 تحولات منطقه بسیار سریع است و ما لحظه به لحظه با مسائل جدیدی روبرو هستیم. ما در طی دوران گذشته به خصوص در سال‌ها و ماه‌های اخیر با برخی از کشورهای منطقه از جمله سوریه به صورت منظم رایزنی و گفت‌وگو داشته‌ایم. در هر موقعی که احساس کردیم نیاز به گفت‌وگو است این امر انجام شده و سفرهای مهمی در این چارچوب است. وزیر امور خارجه سوریه در جریان سفر به تهران دیدارهایی داشته است و در این دیدارها آخرین تحولات منطقه از جمله سوریه، وضعیت کنونی حلب و همچنین اجلاس مسکو گفت و گو رایزنی شد. لازم بود در مورد برخی از مسائل خاص با هم مجددا گفت و گو کنیم و مواضع خود را مستقیم بیان کنیم و همچنین مواضع آنها را بشنویم تا هماهنگی های لازم انجام شود. سفر آقای ولید معلم به تهران از نظر زمانی و مباحثی که مطرح شد، سفر به جایی بود و امیدواریم که نتایج این سفر در تحولات آتی این کشور و ایجاد هماهنگی های بیشتر کارساز واقع شود.

 

·       آزاد سازی و پاکسازی موصل و حلب

همانطور که شاهد بودید با تلاش‌هایی که انجام شد، بحث آزادسازی حلب به مراحل خوبی رسید و تا حدود زیادی آن منطقه پاکسازی شده است. امیدواریم وضعیت کنونی حلب تثبیت شود و شاهد آرامش و ثبات در حلب و سایر نقاط سوریه باشیم و اینکه مردم این منطقه بعد از طی سالیانی از امنیت و آسایش بیشتری برخوردار باشند. بحث آزاد سازی و پاکسازی موصل نیز با جدیت از سوی دولت مرکزی عراق پیگیری می شود و این موضوع رو به پیشرفت است. البته موانعی نیز وجود دارد که باید برطرف شود و به نظر می‌رسد به مقداری زمان نیاز است تا موضوع موصل نیز به نتیجه مورد نظر دست پیدا کند و ثبات و آرامش در این منطقه حاکم شود و کشور عراق به عنوان کشور دوست و همسایه شاهد روزهای بهتری باشد.

 

·       پیوستن برخی کشورها به نشست سه‌جانبه ایران، مسکو و ترکیه در مورد سوریه

آنچه که برای ما مهم است حفظ حاکمیت ملی و ارضی و وجود صلح و ثبات در سوریه است و در این ارتباط تمام تلاش خود را انجام داده و ادامه خواهیم داد. نشست مسکو مثبت ارزیابی می شود. ما از هر عامل و فاکتوری که بتواند به هدف ایجاد صلح و ثبات در سوریه کمک کند حمایت می‌کنیم. در حال حاضر سه کشوری که می‌توانند به حل این بحران کمک کنند دور هم جمع شده‌اند. در مقطع کنونی بحث حضور سایر کشورها مطرح نیست و باید دید طی روزهای آینده چه تحولاتی رخ می‌دهد.

 

·       نشست آستانه و اضافه شدن کشورهای فرامنطقه ای به آن

یکی از ثمرات اجلاس مسکو این بود که نشان داد کشورهای منطقه بدون حضور قدرت های فرامنطقه ای در کنار هم و دور یک میز بنشینند و به تفاهمی نائل شوند و این یکی از ویژگی های مثبت اجلاس مسکو بود. تاریخ دقیق و مکانیزم اجلاس آستانه مشخص نیست و همچنین بحث و رایزنی در مورد آن ادامه دارد. باید صبر کنیم ببینیم اجلاس آستانه که یک اجلاس سوری -سوری است چگونه برگزار می‌شود. روایت های مختلفی در مورد آن مطرح می‌شود. برخی می گویند که ممکن است از برخی از گروه ها و کشورها نه به عنوان شرکت کننده و صرفا برای حضور در افتتاحیه دعوت به عمل آید و برخی نیز چنین نظری ندارند. احتمالا این نشست در اواخر ژانویه برگزار خواهد شد ولی هنوز تاریخ دقیق آن مشخص نیست.

 

·       عقب نشینی ایران در بیانیه پایانی نشست مسکو درخصوص نام گروه های تروریستی

هر نوع مذاکره می‌تواند به یک معنا بده بستان باشد و عقب  نشینی در مورد مواضع ایران درست نیست و بکارگیری چنین عبارتی را قبول ندارم. ما از مواضع خود در مورد سوریه عقب نشینی نکرده ایم و نخواهیم کرد و تفاهمی که در نشست مسکو صورت گرفته در مورد کلیات بوده و جزئیات آن در حال دنبال شدن است. همانطور که پیش از این گفتم ما مواضع قبلی مان را در مورد حل بحران سوریه داشته و داریم.

 

·       شروط ایران برای مذاکرات سوری- سوری آستانه

نشست آستانه بین دولت سوریه و معارضین خواهد بود و ما در واقع قرار نیست دیدگاه‌های خود را به آنها تحمیل کنیم. ما امیدواریم این نشست، ‌نشست موفقی باشد و به راهکاری برای ادامه گفت‌وگوها و همکاری‌ها منجر شود. ما شروط و مسأله خاصی در این ارتباط نداریم و این نشستی است که بین دولت سوریه و معارضین برگزار می‌شود و هر آنچه که آنها تصمیم بگیرند می‌تواند برای ما محترم باشد.

 

·       اجرای بخش پایانی تعهدات در چارچوب برجام

همانطور که پیش از این نیز اعلام کرده‌ایم در خصوص برجام ما نقض‌کننده آن نیستیم،‌ متعهد به تعهدات خود هستیم،‌ شروع کننده نقض برجام نخواهیم بود و تا آنجایی که بتوانیم به عنوان یک کشور مستقل به این تعهدات پایبند خواهیم بود. طرف‌های مقابل نیز در بخش‌های زیادی به تعهداتی که باید انجام می‌دادند عمل کرده‌اند. در بخش بانکی با مشکلاتی روبرو هستیم. این کندی‌ها باید رفع شود و بخشی از این مسائل به کارشکنی‌ها و بدعهدی‌های طرف مقابل به خصوص آمریکایی‌ها برمی‌گردد. بخش دیگر نیز به سایر عوامل برمی‌گردد که من نمی‌خواهم آن را اینجا باز کنم. روند اجرای برجام راه خود را طی می‌کند. بخشی از موفقیت‌های برجام از جمله در مورد بحث بیمه،‌ کشتیرانی و صادرات نفت وجود دارد. برخی از مشکلاتی را که وجود دارد می‌توان طبیعی دید و بخشی نیز به بدعهدی‌ها به خصوص از سوی آمریکایی‌ها برمی‌گردد. ما اصرار داریم که به تعهدات خود عمل کنیم و هرجا بدعهدی صورت گرفت دست ما باز است و می‌توانیم اقدامات لازم را انجام دهیم.

 

·       تقسیم سوریه بین این ایران، ترکیه و روسیه

 این حرفی بی ربط و نادرست است. مواضع ایران نسبت به همه کشورهای منطقه روشن است. ما از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه همواره دفاع کرده و می کنیم. سوریه باید یک کشور مستقل با حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت ملی خود باقی بماند و به سهم خودمان اجازه نمی دهیم که این کشور به جایی برای حوزه نفوذ سایر کشورها تبدیل شود و حاکمیت ملی این کشور نقض شود. نباید به این مسائل رسانه ای و تبلیغاتی توجهی کرد.

 

·       صادرات گاز ترکمنستان به ایران

این یک بحث فنی میان دو شرکت گاز ایران و ترکمنستان است. در عین حال ما امیدواریم با درایت، با کشور همسایه خود به شکل مرضی الطرفین به تفاهم لازم برسیم و این همکاری ها میان دو کشور ادامه داشته باشد. مذاکرات همانطور که در بیانیه شرکت گاز آمده است میان دو کشور ادامه دارد و ما هم امیدواریم این مذاکرات در فضای بهتر دنبال شود، تا این مساله حل شود. با توجه به تمامی حقوقی که ایران در چارچوب قرارداد فوق با ترکمنستان دارد، این حقوق باید از سوی طرف ترکمن مورد پذیرش قرار گیرد و مجددا اجرای این قرارداد ادامه یابد. مناقشه گازی ایجادشده بین ایران و ترکمنستان را سیاسی نمی‌بینیم.

 

·       ارسال دعوتنامه از سوی عربستان به ایران برای مراسم حج امسال

ارسال دعوتنامه از سوی عربستان به ایران برای مراسم حج را تایید نمی کنم و اگر چنین مطلبی جایی منتشر شده است را تکذیب می‌کنم. برای حج امسال دعوتی از سوی عربستان دریافت نکرده‌ایم و همچنان در وضعیت سابق هستیم و برنامه حج برای سال آینده مشروط به حفظ عزت و امنیت حجاج ایرانی خواهد بود. اطلاعاتی که در اختیار من وجود دارد نشان می دهد دعوتنامه‌هایی از سوی عربستان برای 80 کشور ارسال شده ولی ایران هنوز در این خصوص مستثنی است.

 

·       دستگیری یک تبعه عربستان در استان خراسان رضوی

تا آنجایی که من می دانم موضوع مربوط به حدود 6 ماه پیش است و جدید نیست و نمی دانم چرا مجدداً در رسانه ها مطرح شده است؛ ولی باید بگویم که این فرد اقدامی خلاف انجام داده و ارز بیش از حد مجاز همراهش بوده است و از سوی عربستان هم در ارتباط با این فرد پیگیری صورت نگرفته است.  

 

·       انتقال 10 میلیارد دلار دارایی‌های ایران به کشور بعد از توافق اولیه هسته‌ای

بعد از اجلاس ژنو و تفاهمی که حاصل شد، علاوه بر وجوه نقدی که دریافت کردیم مقداری نیز به صورت طلا و شمش دریافت کردیم. البته رقم دقیقش را اعلام نمی کنم ولی رقمی که داده شده بود، با خست داده شده است و رقم بیش از آن چیزی است که اعلام شده است. در کل موضوع را تایید می کنم ولی همانطور که گفتم رقم احتمالا بیش از آن چیزی است که اعلام شده است.

 

·       تضعیف دستگاه دیپلماسی کشور و دولت

 ایران کشوری دموکراتیک است که گروه‌ها و صداهای مختلفی در آن حضور دارند و دیدگاه‌ها و نظرات خود را در ارتباط با موضوعات مختلف بیان می‌کنند. تا حدی طبیعی است که وقتی یک موضوعی مطرح می‌شود و یا اقدام و عملی انجام می‌شود، ممکن است برخی انتقاداتی را نسبت به آن مطرح کنند و نمی‌توان نسبت به این موضوع خرده گرفت. اما باید این موضوع را از جریان‌هایی که تمایل دارند مسائل را سیاه‌نمایی کنند و دستاوردهای دولت و نظام را مخدوش کرده و یا مطالب را به گونه دیگری جلوه دهند، تفکیک کرد. در مورد مساله اخیر در 3 و 5 دی ماه سخنگوی وزارت خارجه مواضع دستگاه دیپلماسی را بیان کرد، در هفتم دی ماه نیز روابط عمومی وزارت خارجه پاسخ هایی را به این اتهامات داد. مواضع ما در این ارتباط روشن است و نیاز به این نمی بینم که در مورد مساله ای که صحبت های زیادی در مورد آن مطرح شده توضیح بیشتری بدهم.

 

·       پیوستن کشور عمان به ائتلاف مبارزه با تروریسم به رهبری عربستان

ما شناخت دقیقی از پادشاهی عمان داریم، روابط خوبی از گذشته دور با عمان داشته ایم و در مواقع مختلفی که منطقه دچار فراز و نشیب شده روابط ما مثبت و سازنده بوده است. در صورتی که عمان به این ائتلاف پیوسته باشد این موضوع تاثیری در روابط ما با این کشور ایجاد نمی‌کند. عمان کشوری است که نشان داده علیرغم پیوستن به این نوع ائتلاف‌ها، همچنان می‌تواند همکاری‌های خود را به نحوی سامان دهد که این موضوع تاثیری بر روابطش با دوستانش نداشته باشد و همانطور که گفتم بحث حضور عمان در این ائتلاف تاثیری بر روابط ایران و عمان نخواهد داشت.

 

·       قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در محکومیت ادامه شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی

ما از هر اقدامی که رژیم صهیونیستی را تحت فشار قرار دهد تا از اقدامات ددمنشانه خود و ظلمی که به مردم فلسطین روا می‌دارد، باز دارد استقبال می‌کنیم و امیدواریم که نقطه آغازینی باشد برای اینکه رژیم صهیونیستی را از تغییر بافت جمعیتی این منطقه و ساخت و ساز غیرقانونی بازدارد و این گام مثبتی است. امیدواریم منجر به گام‌های بیشتری در راستای تحقق حقوق مردم فلسطین شود که در سیطره ظلم و استبداد رژیم صهیونیستی هستند.

 

 

·       وضعیت پناهندگان ایرانی در استرالیا و موضوع ضرب و شتم دو پناهجوی ایرانی

موضوع پناهندگان ایرانی در سالهای اخیر در دستور کار تماس ها و تعاملات ما با استرالیا قرار دارد. این موضوع از طریق سفارت استرالیا در تهران و همچنین سفارت ایران در استرالیا و با دولت آن کشور دنبال شده است.  طرح‌های مختلفی در مورد این موضوع مطرح شده است. استرالیا و دیگر دولت‌های غربی به این امر واقف شده‌اند که بخشی از پناهندگانی که طی سال‌های گذشته به این کشور مهاجرت کرده‌اند یا از طریق شبکه‌های مافیایی به آنجا رفته و خود را معرفی کرده‌اند پناهنده سیاسی نیستند بلکه پناهنده اجتماعی و اقتصادی هستند و لذا با توجه به این موضوع خیلی مایل به نگهداری از آنها نیستند. آنها علاقه‌مند هستند که این افراد تحت شرایطی به ایران بازگردند. ما نیز از گذشته گفته‌ایم که برای بازگشت این افراد محدودیتی نداریم، منوط بر اینکه آنها بعد از احراز هویت ایرانی‌شان با اراده خود برگردند. ما آنها را اجبار به بازگشت نمی‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم که به اجبار بازگردانده شوند. این موضع کلی ما در مورد پناهندگان است.

دو ایرانی که مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند بخاطر شرکت در مراسم شب ژانویه با آنها برخورد فیزیکی شده و آنها مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. این موضوع باعث تأسف است. ما آن را از مجاری دیپلماتیک و سفارتخانه‌ خود پیگیری می‌کنیم و اقدامات لازم را به عمل می‌آوریم.

 

·       دلال‌های ویزا در اطراف برخی از سفارتخانه‌های خارجی در تهران

ما همیشه به هموطنان خود این هوشیاری را داده‌ایم که بخاطر چند روز جابه جایی در نوبت دریافت ویزا، گرفتار شبکه‌های مافیایی برای اخذ ویزا نشوند و هزینه‌های کلان به این گروه‌ها ندهند. این مسأله به عنوان معضل و مشکل با جدیت تمام از سوی وزارت امور خارجه رصد می‌شود. در همین چارچوب با برخی از سفارتخانه‌های خارجی در تهران در این ارتباط صحبت کرده‌ایم، هشدارهای لازم را داده‌ایم و خواستار همکاری آنها شده ایم. البته برخی از آنها نیز به لحاظ برخی از مشکلات استدلال‌های خود را داشته‌اند. اکنون نمی‌توانیم اسم این سفارتخانه‌ها را بگوییم ولی امیدواریم بتوانیم تا حد زیادی بر این مشکل فائق آییم. در این زمینه نیازمند همکاری مردم و گفت‌وگوی جدی با برخی از سفارتخانه‌های خارجی که در اطراف آنها این معضل وجود دارد، هستیم. همانطور که گفتم ما علایم لازم را به این سفارتخانه‌ها داده‌ایم و اگر احساس کنیم که نتوانسته‌ایم با این اقدامات اولیه، توجه آنها را به این موضوع جلب کنیم مجبوریم در گام‌های بعدی به دولت‌های آنها مراجعه کرده و قدم‌های بعدی را برداریم.

 

·       آخرین پیگیری های وزارت خارجه در مورد نرگس کلباسی

تحول جدیدی در این ارتباط به وجود نیامده است. در روزهای اخیر شاهد توییت وزیر خارجه هند بودیم که پیگیری این موضوع را به سیستم قضایی کشور احاله داد. تلاش های مستمری که از سوی بخش های مختلف وزارت خارجه جهت پیگیری وضعیت این شهروند ایرانی انجام شده است. گام های زیادی در این ارتباط برداشته شده، مجوز اقامت ایشان در حال اتمام بود که با پیگیری های کنسولی شش ماه دیگر اقامت ایشان تمدید شد و وثیقه ای نیز از سوی برخی افراد برای ایشان تهیه شد. ما به قوانین هندوستان و تفکیک قوایی که در این کشور وجوددارد، احترام می گذاریم و دخالتی نداریم، ولی تا روشن شدن وضعیت ایشان پیگیری های در این زمینه را ادامه خواهیم داد.

 

·       پیش‌بینی‌ در ارتباط با روابط ایران و ترکیه در سال 2017

دو کشور به صورت مستمر در حال رایزنی و گفت‌وگو با یکدیگر هستند. رفت و آمد هیأت‌ها بین دو کشور ادامه دارد و امیدواریم در سال 2017 به عنوان دو همسایه دیرینه و کهن بتوانیم بر میزان همکاری هایمان بیافزایم و از اختلاف سلایقی که بعضا وجود دارد دورتر شویم. ایران و ترکیه دو کشور مهم منطقه‌ای هستند که باید در هر شرایطی روابط خوبی با یکدیگر داشته باشند.

 

 

 


١٨:٣٩ - 1395/10/13    /    شماره : ٤٣٢٣٥٠    /    تعداد نمایش : ٢١٢٧







اداره کل ارزیابی و نظارت

معرفی دانشکده روابط بین الملل
آموزش دیپلماسی و امور بین الملل در ایران بیش از یک قرن سابقه دارد.
 
معرفی کتابخانه تخصصی سیاست خارجی
در سال 1310 هجري خورشيدي كتابخانه اي اختصاصي در ساختمان مركزي وزارت امورخارجه تاسيس گرديد.
 
معرفی دفترمطالعات سياسی و بين المللی
تحولات سیاست خارجی و تاثیر گسترده و عمیق آن در تمامی ابعاد
 
کليه حقوق اين سايت متعلق است به وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران