اطلاعات اقتصادی تاجیکستان- قسمت اول

اطلاعات عمومی اقتصاد تاجیکستان

- جمعیت تاجیکستان، تقسیم بندی در بخش های کشاورزی، صنعتی، روستایی، شهری درصد با سواد و بی سواد:

جمعیت کل 8408947 نفر ( آمار بانک جهانی سال 2016 )، شهری 26،5% یا 2215500 نفر، روستایی 73،5% یا 6136500 نفر، مردان 4224300 نفر، زنان 4127700 نفر، نرخ رشد جمعيت 9/1 درصد می باشد. درصد باسوادي جمعيت بالاي 15سال، 5/99 درصد است.

-مساحت و ... سیستم اقتصادی ( مبنی بر بازار آزاد ... ) و موقعیت عمومی اقتصادی و موقعیت در منطقه و جهان، رقابت پذیری جهانی:

مساحت: 143100 كيلومتر مربع، طول مرزهای خشكي 3651 كيلومتر. مرز دريايي ندارد. این کشور دارای 93 درصد کوه و کوهپایه و 7 درصد دشت می باشد.

سیستم اقتصادی تاجیکستان مبنی بر بازار آزاد است. نود درصد ذخایر این کشور (در سال 2016 ) بصورت طلا و 10% بصورت ارز خارجی می باشد.

منابع طبيعي: آب (‌نزديك به 50 درصد آبهاي منطقه آسياي مركزي )، كمي نفت و گاز، ذغال  قهوه اي، روي، طلا ( بر اساس گزارش بانک مرکزی تاجیکستان میزان ذخایر طلای این کشور را در ماه ژانویه 2016 مبلغ  486 میلیون 600 هزار دلار بود که ذخایر طلا طی شش ماه 25% افزایش داشته است. در سال 2014 ، میزان طلا و ذخایر ارزی تاجیکستان 481 میلیون دلار، و وزن طلای این کشور یازده تن بوده است.) ، تنگستن، اورانيوم، جيوه، سرب، سرمه و سنگهاي ساختماني.

بر اساس گزارش وزارت دارایی تاجیکستان، بدهی خارجی این کشور در پایان ماه مارس سال 2016 مبلغ 2 میلیارد و 187 میلیون دلار بود. از این مبلغ یک میلیارد و 980 میلیون دلار بدهی دولت میباشد. تاجیکستان 5/326 میلیون دلار به بانک جهانی و 277 میلیون دلار نیز به بانک توسعه آسیایی بدهکار می باشد.

در سال 2015، نسبت بدهی خارجی تاجیکستان به تولید ناخالص داخلی ( GDP ) با 4/5 درصد افزایش نسبت به سال قبل از آن به 9/27 درصد رسید. چین با یک میلیارد دلار بزرگترین اعتبار دهنده به تاجیکستان است.

-تولید ناخالص داخلی و رشد آن:

ارزش تولید ناخالص داخلی در سال 2015، مبلغ 45605200000 سامانی                   ( 5846820512 دلار ) و نرخ رشد آن 6 درصد بوده است.  

-GNP و  GDP سهم بخش های صنعت، خدمات و کشاورزی از تولید ناخالص داخلی و درآمد سرانه:

سهم صنعت در تولید ناخالص داخلی: 12٪

سهم ساخت و ساز در تولید ناخالص داخلی: 10٪

سهم کشاورزی و جنگلداری در تولید ناخالص داخلی: 23،5٪

سهم تجارت در تولید ناخالص داخلی: 14،4٪

سهم حمل و نقل و ارتباطات در تولید ناخالص داخلی: 13،2٪

سهم مالیات ( به استثنای سوبسید ) در تولید ناخالص داخلی: 13،7٪

در آمد سرانه ناخالص داخلی: 2930،6 سامانی ( 375 دلار )

درآمد سرانه ناخالص ملی: 1045 دلار

-رتبه اعتباری تاجیکستان در محیط اقتصاد کلان:

سازمان ملل متحد در گزارش اخیر خود رده بندی توسعه اقتصاد تاجیکستان را در ‌ردیف کشورهای عقب ‌مانده‌ آفریقایی و افغانستان و کره شمالی قرار داده است. در این رده‌بندی که بر پایه توسعه صنعتی کشورها و توسط بانک جهانی تهیه شده است، سطح درآمد مردم پایین تر از سطح متوسط است.

بر اساس گزارش مجله گلوبال فاینانس Global Finance، تاجیکستان فقیرترین کشور منطقه است. این کشور در رده بندی سطح اقتصاد کشورهای جهان در کنار 35 کشوری قرار گرفته است که در وضع بد اقتصادی و فقر به سر می برد. تاجیکستان در این رده بندی در بین 185 کشور جهان در مقام 153 قرار گرفته است. این رده بندی با استفاده از گزارش های بانک جهانی و صندوق بین المللی پول که تولید ناخالص ملی و تعداد جمعیت را در نظر گرفته اند، تهیه شده است. تولید ناخالص ملی برای هر تبعه این کشور 2800 دلار است که خیلی کمتر از کشورهای پیشرفته می باشد.

وضع اقتصادی تاجیکستان در بین کشورهای منطقه تنها از افغانستان که تولید ناخالص سرانه آن 2 هزار دلار می باشد، اندکی بهتر است. در مقایسه با سایر کشورهای منطقه، قرقیزستان که تولید ناخالص سرانه آن 3500 دلار می باشد، به تاجیکستان نزدیک تر است.

 براساس گزارش جدید پژوهشگاه مدیریت بازیل، تاجیکستان در فهرست سه کشوری قرار گرفته است که دارای بیشترین سطح پولشویی می‌باشند. در این رده بندی، تاجیکستان با شاخص 8،12 از انتهای جدول در مقام سوم قرار گرفته است.

 در گزارش اخیر مجمع جهانی اقتصاد در مورد شاخص رقابت پذیری اقتصادهای جهانی، تاجیکستان در رده ۷۷ دنیا قرار گرفت. این کشور نسبت به سال گذشته ۳ پله رشد داشته است.

مجمع جهانی اقتصاد هر سال بر مبنای ۱۲ رکن رقابت پذیری نهادها، زیرساخت ها، محیط اقتصاد کلان، بهداشت و آموزش ابتدایی، آموزش عالی و حرفه ای، کارایی بازار کالا، کارایی بازار نیروی کاری و …  تصویر جامعی از چشم انداز اقتصادی کشورهای جهان در بخش‌های مختلف توسعه اقتصادی ارائه می‌دهد.

-ظرفیت کشور به لحاظ نوآوری: دسترسی به منابع مالی، روانی روند سیستم بوروکراسی و روند اداری، قوانین کسب و کار، حفظ یا خروج سرمایه یا اصل سرمایه، پذیرش سرمایه گذاری،

اقتصاد تاجیکستان از بسیاری جهات بستگی به پول های انتقالی کارگران مهاجر تاجیک در روسیه دارد. بر اساس گزارش بانک مرکزی روسیه، انتقال پول از روسیه به تاجیکستان در سال 2015 ، یک میلیارد و 268 میلیون دلار بوده که دو میلیارد و 200 میلیون دلار نسبت به سال 2014 کاهش یافته است. پول انتقالی از روسیه به تاجیکستان در سال 2014 مبلغ سه میلیارد و 868 میلیون دلار بود.

آژانس ذخایر مادی دولتی تاجیکستان که مسئول جمع آوری کمک های بشر دوستانه می باشد، طی گزارشی اعلام کرد، در شش ماهه اول سالجاری ( 2016 ) از کشور های روسیه، قزاقستان، آذربایجان، پاکستان، امارت متحده عربی و ترکیه مبلغ 65 میلیون سامانی ( حدود 8 میلیون دلار ) کمک بشردوستانه دریافت کرده است. در این مدت بیشترین کمک را امارات متحده عربی با 6 میلیون دلار کرده است. کمک های بشردوستانه کشورهای فوق الذکر شامل مواد غذایی، ساختمانی، بهداشتی، چادر و پتو می باشند.

بر اساس گزارش مذکور در شش ماهه اول سالجاری، روسیه 2 میلیون و 87 هزار سامانی  ( حدود 257 هزار دلار)، آذربایجان حدود 4 میلیون سامانی( حدود 512 هزار دلار)، پاکستان بیش از 7 میلیون سامانی( حدود 900 هزار دلار)،  صندوق مؤسسة خیریه خلیفه بن زید آل نهیان (امارات متحدة عرب) حدود 6 میلیون دلار، قزاقستان 800 هزار سامانی( حدود 102 هزار دلار)   و ترکیه 400 هزار سامانی( حدود 51 هزار دلار)، در قالب کمکهای بشردوستانه به تاجیکستان اعطاء کرده اند. از حساب کمکهای بشردوستانه مبلغ 16 میلیون سامانی( حدود 2 میلیون دلار)    به ضرردیدگان بلایای طبیعی استان کوهستانی بدخشان و ناحیة رودکی اختصاص یافته است.

در سال 2015 میلادی، تاجیکستان در مجموع 45 میلیون دلار کمک بشردوستانه از کشورهای خارجی دریافت کرد.

مسئولین تاجیکستان همواره از کشورها و شرکت های خصوصی خارجی جهت سرمایه گذاری در کشورشان دعوت می کنند. تاکید بر سرمایه گذاری در طرح های انرژی تاجیکستان از جمله احداث نیروگاههای برق آبی کوچک و بزرگ و خطوط انتقال برق، بیشتر است.

در شش ماهه اول سال 2016، امامعلی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان به سه کشور عربستان، امارات و کویت سفر رسمی کرده و در جریان ملاقات‌هایش با مقامات دولتی و نهاد‌های خیریه این کشورها عمدتا موضوع جلب سرمایه برای ‌بخش‌های انرژی، حمل و نقل، احداث راهها، پلها، تونلها و محصولات کشاورزی را مطرح کرده است. محور مذاکرات تاجیکستان با کشورهای عربی جذب سرمایه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و همکاری در بخشهای انرژی، حمل و نقل، ساخت راهها و تولید و مبادله محصولات کشاورزی بوده است.






اطلاعات تخصصی اقتصادی

-الف: جدول آمار اقتصادی رسمی از سال 2015 به بعد:

برخی از اطلاعات اقتصادی سال 2016:



عنوان

آمار

ملاحظات

1

بودجه سال 2016

18 میلیارد و 300 میلیون سامانی ( حدود دو میلیارد 346 میلیون دلار )

نسبت به بودجه سال  2015 مبلغ 3 میلیارد سامانی یا 20% بیشتر است.

2

رشد اقتصادی

8/4 درصد

پیش بینی بانک جهانی

3

تعداد بانک ها

18 بانک


4

درآمد سرانه ناخالص ملی

1045 دلار


5

میزان حداقل دستمزد

127 دلار

( ماه جولای )

6

میزان سرمایه گذاری خارجی در 6 ماهه اول سال

220 میلیون دلار

اول چین با 140، دوم انگلیس با 120 میلیون دلار است. روسیه 35 میلیون دلار

7

دریاچه سریز

طول 60 کیلو متر

عرض 4 کیلو متر- یکی از بزرگترین دریاچه های آب شیرین جهان

8

کارخانه آلومینیم تالکو

تولید فعلی 150 هزار تن در سال

ظرفیت 240 هزار تن در سال

9

میزان تولید پنبه

تولید سالانه 160 هزار تن

واردات ایران 20 هزار تن در سال 2015

10

طول خط راه آهن

950 کیلومتر



برخی اطلاعات اقتصادی سال 2015:



عنوان

آمار

ملاحظات

1

بدهی خارجی

2 میلیارد دلار


2

تولید ناخالص داخلی

48 میلیارد سامانی

( 6 میلیارد و صد هزار دلار) 6 درصد بیشتر از سال 2014

3

سرانه تولید ناخالص داخلی

1041 دلار


4

درآمد سرانه

846 دلار


5

سهم بخش هاي اقتصادي در توليد ناخالص داخلي

بخش كشاورزي 2/19% ،

بخش صنعت 6/22% ،    بخش خدمات 16/58% ،


6

بدهی به چین

حدود یک میلیارد دلار


7

بدهی به بانک جهانی

5/326 میلیون دلار


8

بدهی به بانک توسعه آسیایی

277 میلیون دلار


9

حجم مبادلات تجارت خارجی

3/4 میلیارد دلار با احتساب برق و گاز طبیعی،

950 میلیون دلار یا 18 درصد کمتر از 2014 است. سال 2014 معادل 5 میلیارد و 250 میلیون دلار بود.

10

تراز تجاری

5/2 میلیارد دلار منفی


11

صادرات

890 میلیون دلار

9/8 درصد یا 7/86 میلیون دلار کمتر از سال 2014

12

واردات

4/3 میلیارد دلار

1/20 درصد یا 54/862 میلیون دلار کمتر از سال 2014

13

روسیه ( اولین شریک تجاری )

1/1 میلیارد دلار

تاجیکستان با 88 کشور مبادلات تجاری داشته است.

14

چین ( دومین شریک تجاری )

793 میلیون دلار


15

تعداد گردشگران ایرانی که به   تاجیکستان سفر کردند

8 الی 10 هزار نفر


16

بودجه نظامی

104 میلیون دلار


17

حجم مبادلات تجاری با ایران

180 میلیون دلار

صادرات ایران به تاجیکستان  حدود 123 میلیون دلار و واردات ایران از تاجیکستان حدود 59 میلیون دلار

18

بودجه 2015

حدود 15 میلیارد سامانی

حدود یک میلیارد و نهصد هزار دلار

19

نرخ رشد اقتصادی

6 درصد

کمیته آمار تاجیکستان

20

نرخ تورم

5 درصد


21

نرخ فقر

32 درصد


22

نرخ بیکاری

15 درصد


23

رتبه از نظر اقتصادی

رتبه 133 در بین 186 کشور

فقیرترین در بین 12 کشور عضو کشورهای مشترک المنافع ( گزارش توسعه انسانی ملل متحد )

24

گندم وارداتی

حدود 50 درصد گندم مصرفی


25

انتقال ارز توسط کارگران از روسیه

یک میلیارد و 668 میلیون دلار

2 میلیارد و 200 میلیون دلار کمتر از سال 2014

26

سرمایه گذاری خارجی

1/5 میلیارد دلار


27

ترانزیت کالای تاجیکی توسط راه آهن ایران

100 هزار تن


28

دریافت کمک بشردوستانه از کشور های خارجی

45 میلیون دلار


29

عضویت در سازمانهای عمده بین المللی و منطقه ای

سازمان تجارت جهانی WTO، سازمان شانگهای، کنفرانس اسلامی، یونسکو، جامعه شورای مشترک المنافع، صندوق بین المللی پول، سازمان ملل متحد، جنبش عدم تعهد،

30

اقلام عمده وارداتی ایران از تاجیکستان

آلومینیوم و آلیاژهای آلومینیوم بصورت کار نشده، قراضه و ضایعات آلومینیوم، قراضه و ضایعات باطری، قراضه و ضایعات مس، تخم کنجد، مفتول آلومینیوم، پنبه،

31

اقلام عمده صادراتی ایران به تاجیکستان

پسته، دارو، ورق های پلیمرها، مصالح ساختمانی، خدمات فنی و مهندسی، اتیلین، تخم پرندگان، مواد غذایی (چای، رب گوجه، ماکارانی)،

32

اقلام عمده وارادتی تاجیکستان از جهان

برق، فرآورده های نفتی، گاز، اکسید آلومینیوم، ماشین آلات و تجهیزات، مواد غذایی،

33

اقلام عمده صادراتی تاجیکستان به جهان

آلومینیوم، برق، پنبه، میوه ، منسوجات، روغن گیاهی، نخ پنبه، برق، خشکبار، سنگ های گرانبها، دانه های روغنی،




 اطلاعات اقتصادی تاجیکستان، قسمت دوم 

اطلاعات عمومی اقتصاد تاجیکستان

- روانی روند سیستم بوروکراسی و روند اداری، قوانین کسب و کار،

بر اساس گزارش بانک جهانی در سال 2016 ،رتبه تاجیکستان در سهولت کسب و کار در میان کشورهای جهان 128 می باشد.

تاجیکستان جهت بهتر نمودن فضای سرمایه‌گذاری و کارآفرینی، یک شورای مشورتی در امور سرمایه‌گذاری تاسیس کرده است. رئیس جمهور تاجیکستان همزمان رئیس شورای مذکور است و نمایندگان دولت و ‌بخش خصوصی و سرمایه گذاران خارجی و شرکای تجاری در این شورا حضور دارند.

به منظور تسهیل در امر سرمایه گذاری، قانون «ثبت دولتی اشخاص حقوقی و کارآفرینان انفرادی» تصویب گردیده که مطابق نظام «روزنه واحد» راه اندازی شد و تعداد نهاد های ثبت اسناد از 4 به 1 و مهلت ثبت شرکت ها از 49 به 5 روز و تعداد مدارک لازم ثبت از 10 به 6 سند کاهش یافت.

در زمینه حمایت و پشتیبانی از کارآفرینان و سرمایه‌گذاران در قانون‌های «حمایت و پشتیبانی کارآفرینی در تاجیكستان»، «جمعیت‌های سهامی»، «ورشکستگی شرکت ها» تغییر و اصلاحات انجام و قانون «حمایت و پشتیبانی دولتی کار آفرینی» نیز اصلاح گردید.

“بنیاد حمایت کار آفرینی” با هدف دسترسی بیشتر کارآفرینان به ذخایر اعتباری تاسیس یافت. در همین راستا، قانون «صدور مجوز به برخی از انواع فعالیت ها» اصلاح شد و تعداد مجوزها از 605 به 866 کاهش یافت. با راه اندازی نظام الکترونیکی دسترسی مردم آسان تر شد.

در زمینه اصلاحات نظام مالیاتی، قانون مالیات اصلاح گردید، بطوریکه در قانون جدید تعداد انواع مالیات از 21 به10 نوع مالیات کاهش یافته و از اول ژانویه سال 2017 این رقم به 9 نوع خواهد رسید. بعلاوه، تعداد اعلامیه‌های مالیاتی تا 41%، گزارش های مالیاتی تا 86% و تعداد پرداخت‌های عمومی مالیات تا 43% کاهش یافته و ارائه گزارش مالیاتی از طریق الکترونیکی راه اندازی شده است.

سهم ‌ مالیات سود كارخانه ها به طور قابل توجه ای کم شده و از 86% به 68،3% (با خارج شدن حداقل ‌مالیات 17،7%) و از اول ماه ژانویه سال 2017 به 35% (با خارج شدن ‌مالیات از مصرف کنندگان راه‌ها –33،3%) می رسد.

همزمان، الحاقیه های قانون مالیات اصلاح گردید و اسناد معیاری و حقوقی مبنی بر قانون مالیات، از جمله قرار حکومت تاجیکستان «در باره تصدیق قواعد مالیاتی کارآفرینان انفرادی که بر اساس حق ثبت اختراع یا گواهی‌نامه فعالیت می نمایند» به تصویب رسید که هدف آن حمایت از کارآفرینان می باشد.

با هدف تنظیم حقوقی و اقتصادی شراکت دولت و ‌بخش خصوصی، قانون «شراکت دولت و ‌بخش خصوصی» تصویب شد و جهت اجرای آن «شورای شراکت دولت و ‌بخش خصوصی»، مؤسسه دولتی «مرکز تطبیق لایحه‌های شراکتی دولت و ‌بخش خصوصی» تاسیس ‌گردید و مقام مسئول دولتی در بخش های شراکت دولت و ‌بخش خصوصی» مشخص شدند.

-شاخص رقابت پذیری صنعتی: شاخص مزیت های نسبی در صدور محصولات صنعتی، کشاورزی، گردشگری، هتل داری، لجستیک، حمل و نقل، فناوری، های تک و رتبه جهانی آنها،

بر اساس گزارش بانک جهانی تحت عنوان «پیشبرد تجارت در سال 2017» تاجیکستان در بین 189 کشور، در جایگاه 128 قرار گرفت. این کشور در مقایسه با سال 2016 که در رتبه 132 قرار داشت، چهار رتبه پیشرفت داشته، است.

بانک جهانی در این رتبه بندی شاخص های از جمله، روند ثبت کارخانه‌ها، تامین  نیروی برق، وام گیری، حمایت سرمایه گذار، مالیات و تامین مکانیسم اجرای  توافق‌نامه‌ها را مد نظر قرار داده‌ است.

نرخ مالیات یکی از شاخصهای سنجش توان رقابت پذیری کشورهاست که هر چه کمتر باشد به بهبود فضای کسب و کار کمک می کند. یعنی اگر نرخ مالیات کشوری پایین باشد، دارای رقابت‌پذیری بالای است. مجمع جهانی اقتصاد  برای محاسبه نرخ مالیات، از نرخ مالیات کلی بانک جهانی استفاده کرده که به  جای مالیاتهایی که از کارمندان دریافت می شود، کل مالیات‌هایی که از شرکت‌ها دریافت‌ می‌شود را حساب می‌کند. بر اساس بررسی های این مجمع، تاجیکستان با ۸۱.۸ درصد مالیات سومین کشور از لحاظ نرخ بالای مالیات می باشد. اما همانطور که در بند قبلی توضیح داده شد، این کشور تصمیم گرفته از سال 2017، میزان مالیاتها را کاهش دهد.

بر اساس گزارش بانک جهانی نیز رتبه تاجیکستان از لحاظ پرداخت مالیات در میان کشورهای جهان در سال 2016 رتبه 173 بوده که البته پیش بینی می شود برای سال 2017 رتبه این به 140 کاهش پیدا کند.


-رتبه تاجیکستان به لحاظ منابع طبیعی و فرهنگی گردشگری ( جذب توریست ):

مجمع جهانی اقتصاد در رتبه بندی امن‌ترین کشورهای جهان در میان 141 کشور، تاجیکستان را در جای هفتاد و ششم قرار داده است. از آنجائیکه امنیت یکی از ملاکهای جذب گردشگر می باشد، باید گفت که تاجیکستان از این لحاظ در رتبه های میانی قرار دارد. در تاجیکستان 35 منطقه خصوصی گردشگری و 107 شرکت گردشگری فعال وجود دارد.

-رتبه جهانی گردشگری و جذب گردشگر و درآمد حاصل از آن:

بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد World Economic Forum The در مهر ماه 1395، تاجیکستان از نظر شاخص رقابت پذیری در جذب گردشگر بین 141  کشور در رده صد و نوزدهم قرار دارد.

در سال 2015 تاجیکستان پذیرای 414 هزار گردشگر بود که نسبت به سال 2014 ، نود چهار درصد بیشتر است.

-منابع انسانی و نیروی کار و سطح تخصص، هزینه و دستمزد:

کارشناسان اقتصادی معتقدند تاجیکستان در مرحله ‌ای قرار دارد که مدل جدید رشد اقتصادی را باید پیش بگیرد، زیرا مدل فعلی رشد اقتصاد تاجیکستان که اعزام نیروی کاری ارزان به خارج می باشد، دیگر کارآیی ندارد.

تاجیکستان طی 25 سال اخیر که به استقلال رسیده است، پائین ترین میزان حداقل دستمزد را در میان دیگر کشورهای پسا شوروی داشته است. نرخ میزان حداقل دستمزد در تاجیکستان در سال 2015 تنها در مقایسه با جمهوری اوکراین بالاتر بوده است، مطابق آمار  رسمی، شاخص میزان حداقل دستمزد در تاجیکستان در ماه جولای سال  ( 2016 ) معادل 127 دلار آمریکا بوده است.

-جایگاه جهانی به لحاظ عملکرد و توانایی لجستیک تجاری، حمل و نقل و جابجایی کالا در داخل و از داخل به خارج، زیر ساخت حمل و نقل تجاری، هزینه حمل و نقل و قدرت رقابت، قابلیت پی گیری و ردیابی محموله ها در حمل و نقل و رتبه در تحویل به موقع کالا در زمان مقرر:

بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد رتبه اقتصادی تاجیکستان در سال 2015 با 11 رتبه صعود نسبت به سال 2014 به جایگاه هشتادم رسید. این رتبه بندی بر اساس 110 شاخص صورت گرفته است که زیرساخت های اقتصادی، اثر بخشی محصول و بازارکار،  وضعیت اقتصاد کلان کشورها، نوآوری و توسعه  بازار مالی از آن جمله است.

-جایگاه جهانی به لحاظ  تسهیلات گمرکی: کارآیی و فرآیند ترخیص کالا، کیفیت زیر ساخت های گمرکی، قابلیت پیش بینی عملکرد گمرکات و ردیابی محموله ها:

بر اساس گزارش بانک جهانی، رتبه تاجیکستان از لحاظ تجارت در مرزها در میان کشورهای جهان در سال 2016 رتبه 142 بوده و پیش بینی می شود برای سال 2017 رتبه این کشور با دو رتبه کاهش به 144 برسد.  

اطلاعات تخصصی اقتصادی

- ب: اطلاعات عمومی تجاری شامل چگونگی ثبت دفتر تجاری، قوانین انتقال ارز، ثبت کالا، قوانین سرمایه گذاری و تولید، قوانین گمرکی، ضوابط حمل و نقل  و بیمه و شرکت های مهم و معتبر در این امر:

مراحل ثبت شرکت در تاجیکستان: (توصیه می شود برای ثبت شرکت در این کشور که تقریبا یک ماه طول می کشد از طریق وکیل اقدام شود)

1- اخذ روادید کار یکماهه،                           2- تمدید روادید به شش ماه،

3- تقاضای کارت ثبت اقامت از وزارت امور خارجه،         4- اجاره محل کار جهت آدرس حقوقی،

5- ارائه اسناد اجاره محل کار جهت ثبت،          6- اخذ گواهی ثبت از دارایی،

7- ارائه اساسنامه، قرارداد و پروتکل به اداره ثبت شرکت ها،

8- بررسی مدارک در کمیته مالیات،


حمل و نقل هوایی:

حمل و نقل هوایی اهمیت بالای برای تاجیکستان دارد، چرا که هیچ ارتباط مستقیمی از طریق دریا ندارد و شبکه ریلی ضعیفی دارد. شرکت های هواپیمایی تاجیک ایر و سامان ایر بیشترین ظرفیت حمل و نقل هوایی این کشور را بعهده دارند.  

حمل و نقل جاده ای:

حمل و نقل جاده ای بخش جدایی ناپذیری اقتصاد هر کشور است و نقشی منحصر بفرد دارد. تاجیکستان دارای 13803 کیلومتر جاده است که 3887 کیلومتر آن آسفالت- بتن می باشد. 4878 کیلومتر از راههای زمینی این کشور جاده ملی و 8925 کیلومتر جاده روستایی می باشد.

حمل و نقل ریلی:

راه آهن تاجیکستان متشکل از سه بخش نامتصل به یکدیگر است. ارتباط بین آنها از طریق شبکه راه آهن ازبکستان و ترکمنستان می باشد. طول کل شبکه راه آهن 9507 کیلومتر می باشد.

قانون « تنظيم و نظارت ارز جمهوري تاجيكستان »درخصوص ورود و خروج سرمایه خارجی

اشخاص حقيقي خارجي  ( غير مقیم ) به عنوان سرمايه گذار خارجي در بانك هاي مأمور مي توانند صورت حساب ارز خارجي و ارز ملي داشته باشند. ترتيب افتتاح صورت حساب اشخاص حقيقي خارجي به ارز خارجي و ارز ملي در تاجيكستان و معامله صورت حساب بانك هاي عامل را بانك ملي تاجيكستان تعيين مي كند.  اشخاص حقيقي خارجي مي توانند عمليات جاري ارز خارجي و همه گونه پرداخت ها را بدون محدوديت انجام دهند.

          اشخاص حقيقي خارجي عمليات ارز خارجي مربوط به گردش سرمايه را طبق مقررات  بانك ملي تاجيكستان و با موافقت دولت تاجيكستان انجام مي دهند. این افراد طبق مقررات  بانك ملي تاجيكستان حق دارند  ارز خارجي را در بازار ارز تاجيكستان بدون محدوديت خريداري  و عرضه كنند.

اشخاص حقيقي خارجي حق دارند بدون ممانعت و با رعايت مقررات گمركي، ارز خارجي را كه قبلآ وارد تاجيكستان كرده اند و يا در تاجيكستان خريداري نموده اند،   طبق بند 3 ماده 8 قانون “ تنظيم و نظارت ارز خارجي ” و در موارد ديگر طبق قوانين تاجيكستان به خارج كشور حمل و یا حواله نمایند.  

ترتيب انتقال ارز خارجي از تاجيكستان به استثناي موارد مذكور در بند 4 ماده 8 قانون “ تنظيم و نظارت ارز خارجي ” را بانك ملي تاجيكستان و كميته گمرك دولت تاجيكستان تعيين مي كنند.

قانون سرمایه گذاری جمهوری تاجیکستان

 باب 1- مقررات عمومی                              باب2- نظام حقوقی سرمایه گذاری

باب 3- حمایت دولت از سرمایه گذاری             باب4- الزامات مورد نیاز برای سرمایه گذار

باب 5- مقررات نهایی

          قانون حاضر مناسبات مربوط به عملی کردن فعالیت سرمایه گذاری را تنظیم و زمینه های حقوقی و اقتصادی فعالیت، ترویج و حمایت دولت از سرمایه گذاری بوسیله در اختیار آنها قرار دادن شرایط عادلانه و برابر و تضمین حمایت حقوق سرمایه گذاران در قلمرو جمهوری تاجیکستان را مشخص می نماید.    

          هدف قانون حاضر جلب و استفاده مؤثر منابع مادی و مالی، ماشین آلات و فناوری پیشرفته، تجربه مدیریت، تامین شرایط مساعد برای فعالیت سرمایه گذاری، همچنین شرایط استفاده آزاد و شفاف، تملک و در اختیار داشتن سرمایه گذاری ها، رعایت میزان حقوق بین الملل و عملکرد بین المللی همکاری در زمینه سرمایه گذاری می باشد.

باب 1- مقررات عمومی

ماده 1- مفاهیم اصلی - مفاهیم پایه مورد استفاده در این قانون:

-سرمایه گذاری- کل انواع دارایی (بجز کالاهای مصرف شخصی) از جمله اشیاء لیزینگ مالی از لحظه عقد قرارداد لیزینگ، همچنین اختیارات به آنها که سرمایه گذار به سرمایه اساسی شخص حقوقی گذاشته است و یا افزایش دارایی های ثابت که برای فعالیت تجاری استفاده می شود، همچنین دارایی های ثابت تولید شده و دریافت شده در چارچوب قرارداد امتیاز صاحب امتیاز(جانشین)؛

-سرمایه گذار- شخص حقیقی یا حقوقی که در جمهوری تاجیکستان فعالیت های سرمایه گذاری انجام می دهد؛

-فعالیت سرمایه گذاری-فعالیت سرمایه گذار در جهت سرمایه گذاری در تولید محصولات و یا استفاده دیگر آن برای کسب درآمد و یا بدست آوردن دیگر نتیجه قابل توجه ؛

-بحث سرمایه گذاری- بحثی که از تعهدات قراردادی بین سرمایه گذاران و نهادهای دولتی در رابطه به فعالیت سرمایه گذاری سرمایه گذار بروز می کند؛

-نهاد مامور در امور سرمایه گذاری (در ادامه متن –نهاد مامور)-نهاد دولتی است که از سوی دولت جمهوری تاجیکستان تعیین شده سیاست دولت در بخش سرمایه گذاری را  در زمینه انعقاد توافقنامه های سرمایه گذاری و نظارت اجرای آنها عملی می کند؛  

-کمک های بلاعوض نقدی و غیرنقدی دولت- اموال و دارایی که مالکیت دولت می باشد و بدون پرداخت به عنوان مالکیت و یا برای استفاده از زمین به اشخاص حقوقی به منظور فعالیت های سرمایه گذاری داده می شود؛

-تجهیزات فناوری تولیدی و همچنین مکمل های آن –محصولاتی که برای استفاده در روند فناوری طرح سرمایه گذاری پیش بینی شده است؛

 -مکمل ها- اجزای ترکیبی در مجموع ترکیبات تمامیت طرح تجهیزات فناوری

-ترجیحات سرمایه گذاری – مطابق قانون جمهوری تاجیکستان اشخاص حقوقی جمهوری تاجیکستان که طرح های سرمایه گذاری عملی می نمایند، از اولویت مشخص برخوردار می شوند؛

- اصول "یک پنجره" برای سرمایه گذاران- شکل متمرکز مساعدت از طرف نهاد مامور به سرمایه گذاران شاغل در طرح های سرمایه گذاری، ارائه خدمات دولتی که حداقل حضور سرمایه گذاران در تدوین و تهیه مدارک و محدود کردن تماس های مستقیم آنها با نهادهای دولتی را پیش بینی می نماید؛

-شخص حقوقی جمهوری تاجیکستان-شخص حقوقی از جمله با حضور خارجی که مطابق مقررات قانون جمهوری تاجیکستان تاسیس شده است؛

سرمایه گذار اقلیت-سرمایه گذاری که به اندازه کم تر از 10 در صد رای سهام داران سرمایه گذاری می کند  ( کمتر از 10 درصد رای تعداد عمومی رای شرکت کنندگان)؛

-توافقنامه سرمایه گذاری- توافقنامه بین نهاد مامور و سرمایه گذار در زمینه اجرای پروژه های هدفمند در بخش های مختلف اقتصاد.

ماده 2- قانون جمهوری تاجیکستان در بخش سرمایه گذاری

1-    قانون جمهوری تاجیکستان در بخش سرمایه گذاری بر مبنای قانون اساسی جمهوری تاجیکستان تهیه شده است که عبارت از قانون حاضر، مستندات قانونی تاجیکستان و مستندات قانونی بین المللی که جمهوری تاجیکستان به رسمیت می شناسد، می باشد.

2-    در صورت بروز اختلافات بین مقررات قانون حاضر و شرایط مستندات قانونی بین المللی که از طرف جمهوری تاجیکستان اعتراف شده اند، شرایط مستندات قانونی بین المللی تطبیق می شود.

ماده 3- موضوع و انواع فعالیت های سرمایه گذاری

1-موضوع فعالیت های سرمایه گذاری شامل موارد زیر می باشد:

-اموال غیرمنقول؛ اوراق بهادار؛ مالکیت معنوی؛

-سایر موضوعاتی که طبق قانون جمهوری تاجیکستان فعالیت سرمایه گذاری در آنها  ممنوع نشده است.

2-انواع فعالیت های سرمایه گذاری:

-فعالیت سرمایه گذاری خصوصی که از سوی شهروندان، موسسه های غیردولتی، ادارات، سازمان ها و سایر نهادهای جمهوری تاجیکستان عملی می شود؛

-فعالیت سرمایه گذاری دولتی که از طرف نهادهای دولتی و مجریه، موسسات دولتی، ادارات و سازمان ها از حساب صندوق بودجه و غیر بودجه، هزینه های خودی و اعتباری عملی می شود؛

-فعالیت سرمایه گذاری خارجی که از طرف شهروندان خارجی، اشخاص حقوقی، دول خارجی، موسسات مالی بین المللی، همچنین اشخاص بدون تبعیت عملی می شود؛     

-فعالیت مشترک سرمایه گذاری که از طرف شهروندان، اشخاص حقوقی جمهوری تاجیکستان و دول خارجی عملی می شود.

باب 2-نظام حقوقی سرمایه گذاری

ماده 4- تضمین برابری حقوق سرمایه گذار

          دولت برابری حقوق بین سرمایه گذاران خارجی و داخلی را ضمانت داده از هر گونه تبعیض در رابطه به سرمایه گذاران در زمینه تبعیت، ملیت، زبان، جنس، نژاد، اعتقادات دینی، محل انجام فعالیت اقتصادی و همچنین کشور مبدأ سرمایه گذار و یا سرمایه گذاری جلوگیری می نماید.

ماده 5- ضمانت حمایت حقوقی سرمایه گذار و فعالیت سرمایه گذاری

          1-قانون حاضر و سایر مستندات قانونی جمهوری تاجیکستان، همچنین مستندات حقوقی بین المللی که جمهوری تاجیکستان به رسمیت شناخته است، به سرمایه گذار ضمانت حمایت کامل بدون قید و شرط حقوق و منافع قانونی می دهد.

          2-در صورت وارد کردن تغییرات و اصلاحات به قانون سرمایه گذاری جمهوری تاجیکستان سرمایه گذاران حق دارند در طول مدت ده سال از تاریخ انتشار رسمی این تغییرات و اصلاحات، شرایط بیشتر مساعد برای خود را انتخاب  نمایند.  نظام نامبرده به اصلاحات و تغییرات وارده به قانون اساسی جمهوری تاجیکستان و قانون جمهوری تاجیکستان که مربوط به مسایل امنیت ملی، بهداشت، حفظ محیط زیست و اخلاق می باشد، مشمول نمی شود.   

          3-مطابق قانون جمهوری تاجیکستان سرمایه گذار حق جبران زیان خود که بر اثر انتشار مستندات نهادهای دولتی و همچنین بر اثر اقدامات غیرقانونی (عدم فعالیت) مقامات این نهادها وارد شده و به مستندات قانون جمهوری تاجیکستان مطابقت نمی کند را  دارد.

4-جمهوری تاجیکستان ثبات شرایط قرارداد و توافقنامه ها را که بین سرمایه گذاران و نهادهای مامور دولت منعقد شده اند به استثنای مواردی که تغییرات و اصلاحات در قراردادها با موافقت طرف ها صورت گرفته است را ضمانت می دهد.  

ماده 6-ضمانت حقوق برای نقل مکان سرمایه گذاران

          سرمایه گذاران خارجی، نمایندگان آنها و کارمندان خارجی مقیم جمهوری تاجیکستان به منظور فعالیت سرمایه گذاری حق دارند در کل قلمرو جمهوری تاجیکستان به استثنای اماکنی که شرایط و ترتیب حضور در آنها طبق قانون مربوطه جمهوری تاجیکستان مشخص می شود، نقل مکان نمایند.

ماده 7-ضمانت استفاده از درآمد

          1-سرمایه گذاران حق دارند:

- مطابق قانون جمهوری تاجیکستان به منظور حفظ و استفاده درآمد و سایر دارایی ها در موسسات مالی قلمرو جمهوری تاجیکستان با پول ملی  و یا ارز صورت حساب بانکی باز نمایند؛

-به تشخیص خود پس از پرداخت مالیات و سایر پرداخت های حتمی از درامد حاصله فعالیت خویش استفاده کند.

2- به سرمایه گذاران و کارمندان خارجی حق انتقال درآمد و دستمزد با ارز به خارج کشور را که در زمینه های قانونی و در نتیجه فعالیت سرمایه گذاری و تولیدی در یافت کرده اند، می دهد.

3- در صورت قطع فعالیت سرمایه گذاری بدون تقصیر سرمایه گذار، سرمایه گذار حق جبران سرمایه و درآمدهای حاصله آن به صورت نقدی یا کالایی به نرخ بازار در لحظه قطع فعالیت سرمایه گذاری را دارد.

ماده 8- معاملات ارزی

1-سرمایه گذاران در رابطه به کل پرداخت های مربوط به فعالیت سرمایه گذاری در جمهوری تاجیکستان حق تبدیل آزاد پول ملی تاجیکستان به دیگر ارز قابل تبدیل آزاد، همچنین خرید ارز برای پرداخت معاملات در خارج از جمهوری تاجیکستان را دارند.

2-سرمایه گذاران معاملات ارزی را مطابق قانون جمهوری تاجیکستان در باره تنظیم ارز و نظارت ارز انجام می دهند.

3-محدودیت انتقال مبالغ با ارز به جمهوری تاجیکستان و از جمهوری تاجیکستان به خارج به سرمایه گذاران فقط بر اساس قانون به منظور جلوگیری از معاملات قانونی کردن درآمدهای حاصله که از طریق غیر قانونی بدست آمده اند، وارد گردد.

ماده 9- شفافیت فعالیت نهادهای دولت در رابطه با سرمایه گذاران

          1-اطلاعات رسمی نهادهای دولتی جمهوری تاجیکستان و مستندات قانونی درخور منافع سرمایه گذاران و همچنین سامانه نهاد مامور در امور سرمایه گذاری به ترتیبی منتشر می شود که قانون جمهوری تاجیکستان مقرر کرده است.

          2- سرمایه گذاران از جمله سرمایه گذاران اقلیت دسترسی آزاد به اطلاعات مربوط به ثبت نام اشخاص حقوقی، آیین نامه های آنها ، ثبت نام داد و ستد اموال غیر منقول، پروانه های صادر شده، همچنین به سایر اسنادی که قانون جمهوری تاجیکستان پیش بینی نموده است و مربوط به فعالیت سرمایه گذاری می باشد و حاوی مطالب تجارتی و دیگر مطالب که سری نمی باشد و از سوی قانون حفظ می شود، تامین می گردند.

ماده 10- ناروایی دخالت مقامات دولت به فعالیت سرمایه گذاری

          مقامات دولت حق دخالت به فعالیت سرمایه گذاری، به استثنای مواردی که قانون جمهوری تاجیکستان مقرر نموده است، ندارند.

ماده 11- تضمین حقوق سرمایه گذاران به هنگام ملی سازی و مصادره

1-  مصادره اجباری دارایی سرمایه گذار (ملی سازی، مصادره کردن) برای نیازهای دولت در موارد استثنایی که قانون جمهوری تاجیکستان مقرر نموده است ،امکان پذیر است.

2-  ضمن ملی سازی، جمهوری تاجیکستان  زیان و خسارات سرمایه گذار را که بر اثر انتشار مستندات قانونی در باره ملی سازی وارد شده است بطور کامل جبران می کند.

3- مصادره اموال سرمایه گذار با پرداخت ارزش بازاری قیمت اموال صورت می گیرد. قیمت بازاری اموال به ترتیبی که قانون جمهوری تاجیکستان مقرر نموده است، تعیین می گردد.

4- بحث ارزیابی قیمت جبران اموال مصادره شده سرمایه گذار را می توان به دادگاه کشید. شخصی که اموال وی مورد مصادره قرار گرفته است، پس از قطع وضعیت اقدامات مصادره که به خاطر آن مصادره صورت گرفته بود، حق دارد تقاضای بازگرداندن اموال محفوظ مانده خود را نماید و در صورت پاسخ منفی به دادگاه مراجعه نماید. 

5- میزان جبران اموال ملی شده یا مصادره شده بر اساس قیمت بازاری اموال تعیین می شود. جبران زیان باید عملی بوده، در زمان مقرر اجرا و با طرفین موافقت و با ارز پرداخت شود.

6- سرمایه گذار می تواند بحث میزان جبران اموال ملی شده یا مصادره شده سرمایه گذاری را در صورتی که آن در توافقنامه طرفین و یا قرارداد بین المللی پیش بینی شده باشد به دادگاه های جمهوری تاجیکستان، همچنین دادگاه داوری، دادگاه بین المللی و دادگاه داوری بین المللی بکشد.  

    ماده 12- انتقال حقوق سرمایه گذار به شخص دیگر با ضمانت قراردادهای بیمه

          اگر نهاد مامور و یا آژانس بیمه دولت خارجی به نفع سرمایه گذار بر اساس ضمانت قراردادهای بیمه ای پرداخت نماید و آن در قلمرو جمهوری تاجیکستان عملی می شود، حقوق سرمایه گذار برای سرمایه گذاری های فوق به این دولت خارجی، که نهاد دولتی یا آژانس بیمه را مامور نموده است، انتقال می یابد، در این صورت در جمهوری تاجیکستان این انتقال زمانی قانونی محسوب می شود که سرمایه گذاری های سرمایه گذار در جمهوری تاجیکستان عملی شده و یا تعهدات معین قراردادی خود را بطور کامل اجرا کرده باشد.     

ماده 13- ضمانت حقوق سرمایه گذار برای بردن اموال و اطلاعات

اگر سرمایه گذار در آغاز به جمهوری تاجیکستان اموال، اطلاعات به فرم مستند و یا فرم ضبط در رسانه های الکترونیک بعنوان سرمایه گذاری وارد کرده باشد، حق دارد آن را آزادانه (بدون سهمیه، صدور مجوز و اعمال سایر اقدامات تنظیم سازی غیر تعرفه ای فعالیت تجارت خارجی) از قلمرو جمهوری تاجیکستان اموال و اطلاعات نامبرده را پس از قطع فعالیت سرمایه گذاری و مطابق قانون گمرکی جمهوری تاجیکستان خارج نماید.   



ماده 14- حقوق سرمایه گذار در خصوص موضوع مالکیت معنوی

          کل حقوق سرمایه گذار به موضوعات مالکیت معنوی به ترتیبی که قانون جمهوری تاجیکستان مقرر کرده است، تحت حمایت قرار دارد.

ماده 15- حقوق سرمایه گذار برای استفاده از منابع طبیعی

          1-دریافت حق استفاده از قطعه زمین و سایر منابع طبیعی توسط سرمایه گذار مطابق قانون جمهوری تاجیکستان عملی می شود.

          2- طبق مقررات قوانین جمهوری تاجیکستان ضمن انتقال حق مالکیت به ساختمان و تاسیسات، حق استفاده از زمین نیز به سرمایه گذار منتقل می شود.

3-    سرمایه گذار می تواند حق اجاره قطعه زمین را طبق ترتیب مقرر و مطابق قانون زمین جمهوری تاجیکستان دریافت کند.

ماده 16- ضمانت ها برای  سرمایه گذاری که به سرمایه گذاری مجدد می پردازد

1-    سرمایه گذار طبق صلاح دید خود می تواند درآمدی را که بعد از پرداخت مالیات در قلمرو جمهوری تاجیکستان باقی مانده است، مجددا سرمایه گذاری کند.

2-    سرمایه گذار به هنگام سرمایه گذاری مجدد از حمایت حقوقی، ضمانت و تسهیلات تصریح شده در قانون حاضر بطور کامل استفاده کند. 

باب 3- حمایت دولت از سرمایه گذار و سرمایه گذاری

ماده 17-هدف حمایت دولتی از سرمایه گذار و سرمایه گذاری

          1-هدف حمایت دولتی از سرمایه گذاری فراهم آوردن فضای مساعد سرمایه گذاری برای توسعه اقتصاد و تشویق سرمایه گذاری جهت ایجاد تولیدات جدید، گسترش و نوسازی تولیدات موجود با استفاده از فناوری و تجهیزات پیشرفته، ایجاد اشتغال و نگهداری اشتغال موجود، ارتقای تخصص متحصصین ملی، حفظ سلامت، حفاظت محیط زیست و ارائه تسهیلات جهت مساعدت به بخش های سرمایه گذاری شده می باشد.

          2 -هدف حمایت دولتی سرمایه گذاری ارائه تسهیلات و ترجیحات می باشد.

ماده 18- نهاد مامور

1-     حمایت دولتی سرمایه گذار در بخش سرمایه گذاری از طرف دولت توسط نهاد مامور صورت می گیرد.

2-     نهاد مامور در چارچوب اختیارات خود و به منظور اجرای وظایف محوله خود حق جلب متخصصین نهادهای دولتی مربوطه، مشاورین و کارشناسان اشخاص حقیقی و حقوقی جمهوری تاجیکستان را دارد.

وظایف نهاد مامور به شرح زیر می باشد:

-همکاری با سرمایه گذاران شاغل در اجرای طرح های سرمایه گذاری بوسیله تاسیس و تامین فعالیت "یک پنجره" برای سرمایه گذاران

-مساعدت به سرمایه گذار در جهت تامین اجرای تعهدات تضمینی نهادهای مربوطه دولتی و اشخاص حقوقی مطابق توافقنامه سرمایه گذاری منعقده بین نهاد مامور و سرمایه گذار

-تامین ارتباط بین نهادهای مربوطه دولتی و سرمایه گذار

-تهیه و انتشار اطلاعات در خصوص فرصت های سرمایه گذاری، برنامه ها، پروژه ها و شرایط در جمهوری تاجیکستان

-تهیه پیشنهادات در جهت بهتر کردن فضای سرمایه گذاری در جمهوری تاجیکستان

-اجرای سایر وظایف در جهت پیشرفت سرمایه گذاری، مساعدت و حمایت سرمایه گذاران در جمهوری تاجیکستان  

-بررسی سوالات سرمایه گذاران به هنگام بروز آنها در جریان اجرای فعالیت های سرمایه گذاری در جمهوری تاجیکستان، ارائه توصیه ها جهت حل و فصل آنها از جمله  با همکاری نهادهای دولتی

-مساعدت به سرمایه گذاران در حل مسایل مربوط به موضوعات دادگاهی و پیش از محاکمه

- تهیه و ارائه توصیه ها به دولت جمهوری تاجیکستان در خصوص تکمیل قوانین جمهوری تاجیکستان در بخش سرمایه گذاری                

ماده 19- تسهیلات سرمایه گذاری

1-    تسهیلات سرمایه گذاری به شرح ذیل می یاشد:

- تسهیلات مالیاتی                 - تسهیلات گمرکی      

- اعطای کمک های بلاعوض نقدی و غیرنقدی دولتی

2-تسهیلات مالیاتی و گمرکی مطابق ترتیبی که قانون مالیات جمهوری تاجیکستان و قانون گمرک جمهوری تاجیکستان مقرر نموده است در اختیار سرمایه گذاران قرار داده می شود.

2- ترتیب اعطای کمک های بلاعوض نقدی و غیرنقدی دولتی و انواع آن را دولت جمهوری تاجیکستان تعیین می کند.

ماده 20- مساعدت به سرمایه گذارانی که با همکاری نهادهای دولتی مشغول به اجرای طرح های سرمایه گذاری می باشند

1-نهاد مامور جهت تاسیس و فعالیت "یک پنجره" برای سرمایه گذاران بمنظور قبول درخواست جهت ارائه خدمات دولتی و دادن نتایج آن به سرمایه گذاران و یا نمایندگان قانونی آنها که فعالیت های سرمایه گذاری انجام می دهند، همچنین ارائه خدمات دولتی بصورت الکترونیک بوسیله دریافت اطلاعات از شبکه های الکترونیک مطابق قوانین جمهوری تاجیکستان مکان خاصی را اختصاص می دهد.

     نهاد مامور همچنین برای سرمایه گذاران و نمایندگان آنها که فعالیت های سرمایه گذاری انجام می دهند، اقدامات ذیل بعمل می آورد:

-قبول و مشاوره در خصوص خدمات دولتی موجود

-کمک در زمینه تهیه و تدوین مدارک مورد نیاز برای دریافت خدمات دولتی

-همراهی طرح سرمایه گذاری در مقامات مرکزی و محلی مجریه به هنگام دریافت خدمات دولتی به ترتیب مقرره در ماده های حاضر

2-قواعد مربوط به سازمان دهی فعالیت "یک پنجره" برای سرمایه گذاران از طرف دولت جمهوری تاجیکستان تایید شده و ترتیب ذیل را پیش بینی می کند:

-قبول و مشاوره سرمایه گذاران و یا نمایندگان قانونی آنها که فعالیت های سرمایه گذاری انجام می دهند

-قبول درخواست برای ارائه خدمات دولتی و در اختیار سرمایه گذاران و یا نمایندگان قانونی آنها قرار دادن نتایج آن

-همکاری متقابل نهاد مامور و نهادهای دولتی در رابطه به مسایل ارائه خدمات دولتی

-همراهی نهاد مامور از طرح سرمایه گذاری در نهادهای دولتی

-نظارت جریان ارائه خدمات دولتی به سرمایه گذارانی که فعالیت سرمایه گذاری انجام می دهند

3-نهاد مامور با صدور یک مصوبه مشترک با نهادهای دولتی که مسئول ارائه خدمات دولتی می باشند، افراد مسئول برای همکاری در چارچوب ارائه خدمات دولتی به سرمایه گذاران که طرح های سرمایه گذاری انجام می دهند و همراهی کردن نهاد مامور از طرح سرمایه گذاری در نهادهای دولتی را مشخص می نماید.

3-    نهاد مامور در چارچوب "یک پنجره"برای سرمایه گذاران حق درخواست از مقامات مجریه مرکزی و محلی در خصوص بررسی درخواست سرمایه گذار که طرح سرمایه گذاری انجام می دهد و ارائه اسناد سرمایه گذاران به مقامات دولتی را دارد.

ماده 21-ترتیب دریافت ترجیحات سرمایه گذاری

1-برای دریافت ترجیحات سرمایه گذاری، شخص حقوقی جمهوری تاجیکستان به نهاد مامور درخواست جهت دریافت ترجیحات سرمایه گذاری ارسال و مدارک تایید کننده مطابقت درخواست کننده که قانون حاضر مقرر نموده است و مطابق فرمی که نهاد مامور مقرر نموده است ارائه می نماید.

2-ترجیحات سرمایه گذای بر اساس توافقنامه سرمایه گذاری منعقده بین نهاد مامور و شخص حقوقی جمهوری داجیکستان که طرح سرمایه گذاری انجام می دهد، داده می شود.   


ماده 22- معافیت از پرداخت عوارض گمرکی

1-شخص حقوقی جمهوری تاجیکستان که طرح سرمایه گذاری انجام می دهد، مطابق قوانین جمهوری تاجیکستان در چارچوب توافقنامه سرمایه گذاری به هنگام وارد کردن تجهیزات فناوری، مکمل و قطعات یدکی آن یا مواد و محصولات،  از پرداخت عوارض گمرکی معاف می باشد.    

2-معافیت پرداخت عوارض گمرکی به هنگام وارد کردن تجهیزات فناوری و مکمل های آن برای طول مدت فعالیت توافقنامه سرمایه گذاری و حداکثر برای 5 سال از لحظه تایید آن از طرف مجلس نمایندگان مجلس عالی جمهوری تاجیکستان داده می شود.

3-معافیت پرداخت عوارض گمرکی به هنگام وارد کردن قطعات یدکی برای تجهیزات فناوری، مواد و مصالح برای طول مدت 5 سال به اشخاص حقوقی جمهوری تاجیکستان وابسته به میزان سرمایه گذاری با دارایی های ثابت داده می شود.

     معافیت پرداخت عوارض گمرکی برای مدت فعالیت توافقنامه سرمایه گذاری حداکثر برای مدت 5 سال از روز مورد بهره برداری قرار گرفتن دارایی های ثابت مطابق برنامه کاری داده می شود. در حالی که برنامه کاری وارد کردن دو و بیشتر از آن دارایی های ثابت را پیش بینی کرده باشد، محاسبه مهلت معافیت پرداخت عوارض گمرکی برای وارد کردن قطعات یدکی برای تجهیزات فناوری، مواد و محصولات از تاریخ مورد بهره برداری قرار گرفتن نخستین دارایی ثابت طبق برنامه کاری صورت می گیرد.  

ماده 23- کمک های بلاعوض نقدی و غیرنقدی دولتی

1- کمک های بلاعوض نقدی و غیرنقدی دولتی به نهادهای مامور به ترتیبی که قانون حاضر مقرر کرده است و با موافقت با نهادهای مربوطه مامور و همچنین با مقامات مجریه محلی جهت استفاده موقت رایگان و یا با اختیارات موقت استفاده رایگان زمین با انتقال رایگان بعدی به مالکیت یا برای استفاده زمین در صورت اجرای تعهدات سرمایه گذاری مطابق توافقنامه سرمایه گذاری داده می شود.

دلیل برای انتقال رایگان کمک های بلاعوض نقدی و غیرنقدی دولتی به عنوان مالکیت یا استفاده زمین تصمیم نهاد مامور در بخش سرمایه گذاری می باشد. نهاد مامور پس از پایان مهلت توافقنامه سرمایه گذاری در صورت اجرای تعهدات سرمایه گذاری از طرف سرمایه گذار مطابق توافقنامه سرمایه گذاری منعقده بین سرمایه گذار و نهاد مامور تصمیم اتخاذ می نماید.

2-به عنوان کمک های بلاعوض نقدی و غیرنقدی دولتی می تواند قطعات زمین، ساختمان، تاسیسات، دستگاه و تجهیزات، دستگاه حساب، دستگاه های اندازه گیری و تنظیم کننده، وسایل نقلیه(به استثنای خودرو سواری)، اشیای تولیدی و اقتصادی داده شود.

3-ارزیابی قیمت کمک های بلاعوض نقدی و غیرنقدی دولتی بر مبنای ارزش بازاری آنها به ترتیبی که قانون جمهوری تاجیکستان مقرر نموده است، صورت می گیرد.

4-میزان حداکثر کمک های بلاعوض نقدی و غیرنقدی دولتی باید حداکثر تا 30 در صد از حجم سرمایه گذاری با دارایی ثابت شخص حقوقی جمهوری تاجیکستان را تشکیل دهد.

در صورتی که اگر قیمت ارزیابی شده درخواستی کمک های بلاعوض نقدی و غیرنقدی دولتی بالاتر از میزان حداکثر نامبرده باشد، اشخاص حقوقی جمهوری تاجیکستان حق دارد اموال درخواستی را با پرداخت تفاوت بین قیمت ارزیابی شده وی  و میزان حداکثر کمک های بلاعوض نقدی و غیرنقدی دولتی دریافت نماید.

ماده 24-تضمین ثبات به هنگام تغییر قانون جمهوری تاجیکستان

1-به اشخاص حقوقی که در چارچوب توافقنامه های سرمایه گذاری طرح های سرمایه گذاری انجام می دهند به هنگام تغییرات ذیل ضمانت ثبات داده می شود:

 -قوانین مالیات و گمرک جمهوری تاجیکستان

-قانون جمهوری تاجیکستان در خصوص اشتغال در بخش جلب نیروی کاری خارجی

 ماده 25-ترجیحات در بخش مالیات و عوارض گمرکی

1-ترجیحات در بخش مالیات و عوارض گمرکی به اشخاص حقوقی جمهوری تاجیکستان که به ترتیب و شرایط منعکس شده در توافقنامه سرمایه گذاری طرح های سرمایه گذاری انجام می دهند، داده می شود.

2-در صورت قطع قبل از وقت فعالیت توافقنامه سرمایه گذاری، ترجیحات در بخش مالیات و عوارض گمرکی مطابق مقررات قانون حاضر فسخ می گردد.

باب 4. الزامات مورد نیاز برای سرمایه گذار

ماده 26-رعایت قوانین جمهوری تاجیکستان از سوی سرمایه گذار

سرمایه گذار به هنگام انجام فعالیت سرمایه گذاری در قلمرو جمهوری تاجیکستان موظف است قوانین جمهوری تاجیکستان را رعایت نماید.

ماده 27- روابط کاری بین سرمایه گذار و اتباع جمهوری تاجیکستان

روابط بین سرمایه گذار و کارمندان که شهروندان جمهوری تاجیکستان می باشند، توسط قانون کار جمهوری تاجیکستان، توافقنامه سرمایه گذاری و مستندات حقوقی و بین المللی که تاجیکستان به رسمیت شناخته است، تنظیم می شود.

باب 5. مقررات نهایی

ماده 28-حل و فصل بحث های سرمایه گذاری

1-    بحث های سرمایه گذاری بین اعضای فعالیت سرمایه گذاری مطابق شرایط پیش بینی شده در قراردادهای منعقده بین طرف ها حل و فصل می شود. در صورت عدم قراردادهای نامبرده بحث های سرمایه گذاری بین شرکت کنندگان فعالیت سرمایه گذاری حدالامکان توسط مذاکرات طرف ها حل و فصل می شوند.

2-    در صورت عدم امکان حل مباحث توسط قراردادهای منعقده و توافقنامه ها، بحث ها در دادگاه های جمهوری تاجیکستان، دادگاه داوری بین المللی، دادگاه داوری که با رضایت طرف ها تعیین می شود و مطابق مستندات قانونی جمهوری تاجیکستان، توافقنامه های سرمایه گذاری و مستندات حقوقی بین المللی حل و فصل می شوند.



ماده 29-مسئولیت برای نقض قانون حاضر

اشخاص حقیقی و حقوقی که مقررات قانون حاضررا نقض می کنند، مطابق قانون جمهوری تاجیکستان به مسئولیت کشیده خواهند شد.

ماده 30- در خصوص اعتراف از دست دادن نیروی قانون  جمهوری تاجیکستان در باره قانون سرمایه گذاری های خارجی به جمهوری تاجیکستان

نیروی قانون جمهوری تاجیکستان مورخ____________سال 2007 در باره سرمایه گذاری (اخبار مجلس عالی جمهوری تاجیکستان، سال______ شماره_­­______، ماده_____) از دست داده اعتراف شود.

ماده 31- ترتیب مورد عمل قرار دادن قانون حاضر

قانون حاضر پس از انتشار رسمی مورد عمل قرار داده شود.

امامعلی رحمان رییس جمهور تاجیکستان

-ج: جدول نمایشگاه های تخصصی و عمومی دو ماه آخر 2016 :

پاسخ: نمایشگاه بین المللی تاجیکستان

زمان برگزاری 27-25 نوامبر، برگزار کننده: اتاق بازرگانی و صنعت تاجیکستان

مکان برگزاری: کاخ باربد