اطلاعات اقتصادی جمهوری آفریقای جنوبی


جمهوری آفریقای جنوبی 

پايتخت سیاسی پرتوریا (Pretoria)

53.675.563 نفر (2015)

  000/540/65 نفر

1/1 %

57

29 %

8%

51

متشكل از 4 نژاد: سياهان 80.2%، سفيد پوست 4/8%، دورگه 8/8% و آسيائي 5/2%

11 زبان رسمي (زبان انگلیسی زبان اول و اداری محسوب می شود.)

حدود80 % مسيحي (اغلب پروتستان)، مسلمان 5/1%، بقيه يهودي، هندو و آنيميست هستند.

33/1 درصد (2015)

6/69 در صد از کل جمعیت

94.3درصد

مردان5/ 95% ؛ زنان 1/93%

اطلاعات جغرافیایی:

1.219.090 کیلومتر مربع

جمهوري آفریقای جنوبی در جنوب قاره آفريقا واقع شده است و با کشورهای بوتسوانا، لسوتو(محصور در آفریقای جنوبی )، موزامبيك، ناميبيا، سوازیلند و زيمبابوه مرز مشترک دارد.

  اين کشوراز شرق به اقیانوس هند و از غرب به اقیانوس اطلس منتهی می شود.

  9 استان به نامهاي كوازولو ناتال، امپومالانگا، استان شمالي، شمال غرب، كيپ شمالي، كيپ غربي، كيپ شرقي،  فري استيت و خاتنگ (به معني سرزمين طلا)

 شهرهاي مهم: ژوهانسبورگ (مركز تجاري)، كيپ تاون (مركز پارلماني)، پرتوريا (پایتخت و محل استقرار دولت)، دوربان (بزرگترين بندر صادرات و واردات و داراي امكانات تفريحي و توريستي)، پورت اليزابت (از بنادر صنعتي و داراي سواحل زيبا)، ايست لندن و بلوم فونتين(مرکز قضایی)

  معتدل همراه رطوبتهاي ساحلي و روزهاي آفتابي و شبهاي سرد

طلا، كروم، ذغال سنگ، سنگ آهن، منگنز، نيكل، فسفات، روي، اورانيوم، سنگ الماس، پلاتينيوم، مس، نمك و گاز طبيعي

 

:( GDP)  313  میلیارد دلار

724 میلیارد دلار

سالانه GDP:  6/0 درصد

4/1 درصد (2015)

: 298890 میلیون رند

7575 دلار

12400 دلار

بخش کشاورزی: 4/2 درصد

بخش صنعت: 3/30 درصد

بخش خدمات: 4/67 درصد

: در سال 2015-16

-         براساس رتبه بندی MOODy`s :Baa2

-         براساس رتبه بندی Fitch : BBB-

-         براساس رتبه بندی S&P : BBB-

-          

شاخص رقابت پذیری اقتصادی در بین 140 کشور: رتبه 49


 آفريقاي جنوبي با زيرساختهاي توسعه يافته، منابع معدني متنوع و غني، توليدات صنعتي قابل توجه در بخشهاي مختلف، موقعيت جغرافيايي ممتاز، و بسياري ويژگيهاي ديگر در حال تبديل شدن به يكي از وزنه هاي اقتصادي و سياسي در سطح بين الملل مي باشد.

در واقع آفریقای جنوبی ابر قدرت قاره آفریقا و بزرگترین اقتصاد این قاره است و با جمعیتی بالغ بر 54 میلیون نفر، جزو اقتصادهای بزرگ و یک بازار نوظهور با درآمد متوسط است که بر عرضه فراوان منابع طبیعی متکی می باشد. کشور آفریقای جنوبی داراي بخش هاي اقتصادي، بانکی و مالي، انرژي، ارتباطات، حمل و نقل و بازار بورس پيشرفته و زير بناي لجستيكي مدرن براي توزيع موثر كالا، مي باشد. ضمن اینکه بازار بزرگ و فعال بورس آن از نظر کل سرمایه گذاری بازارهای بورس، مقام هفدهم جهان را دارد. اقتصاد آفریقای جنوبی دارای دوگانگی ویژه ای است، از یک بعد اقتصادی تولیدی و صنعتی در سطح کشورهای پیشرفته و از بعد دیگر با زیرساختهای اساسی، دارای بسیاری از شاخص های مربوط به کشورهای در حال توسعه می باشد. بخش رسمی اقتصاد این کشور متکی به معدن، تولید، خدمات و کشاورزی است. اكنون بسياري از كشورها با استفاده از ظرفيتها و امكانات موجود از يك طرف و نيازها و ظرفيتهاي خالي اين كشور از طرف ديگر، تلاش دارند تا با سرمايه گذاري و نفوذ در بازار اين كشور روابط سياسي و اقتصادي خود را با يك قدرت نوظهور و به سرعت در حال رشد تحكيم بخشند.

آفریقای جنوبی در سالهای اخیر با بهبود در شرایط اقتصادی خود، توانسته نرخ رشد اقتصادی بالاتری را نسبت به دهه گذشته تجربه نماید. ساختار اقتصادی این کشور در سال 1985 میلاد، صنعتی خدماتی بوده که از سال 2005 با کاهش جدی در بخش صنعت، خدمات بخش غالب این کشور را تشکیل می دهد.

آفریقای جنوبی در مجموع با داشتن 45 درصد تولیدات معدنی، 40 درصد تولیدات صنعتی، 50 درصد انرژی و 25 درصد تولید ناخالص ملی قاره سیاه، بزرگترين و پیشرفته ترین اقتصاد اين قاره بشمار مي رود.

ایجاد روابط اقتصادی و تجاری هدف دار با قدرتهای نو ظهور اقتصادی از جمله از طریق عضویت در گروه بریکس (BRICS) شامل کشورهای برزیل، هند، روسیه، چین و آفریقای جنوبی، از دیگر برنامه های این کشور برای توسعه و تحکیم روابط اقتصادی خود با جامعه جهانی می باشد و این عوامل باعث افزایش نقش این کشور در معادلات جهانی شده اند.

در واقع میتوان گفت، آفریقای جنوبی با اجرای سیاستهای کلان اقتصادی و تعهد به اقتصاد بازار آزاد، خصوصی سازی، فعال نمودن بازار بورس (بازار بورس آفریقای جنوبی در رده هفدهم جهان قرار دارد)، حفظ استقلال بانک مركزی از دولت، توسعه زیرساختها، توسعه صنایع کوچک و متوسط و سوق دادن هزینه های دولت به سمت خدمات اجتماعی و افزایش رفاه و قدرت خرید مردم و همچنین اقدامات مرتبط با تجارت و اصلاحات تجاری و اتخاذ سیاستهای حمایتی در جهت رقابتی کردن فضای اقتصادی و تجاری و حمایت از تولیدات صادرات محور، اصلاح تعرفه ها، حمایت از صادرات دارای ارزش افزوده بالا، تسهیل شرایط دست یابی به منابع مالی، تصویب قوانین تجاری رقابتی و .... اصلاحات قابل ملاحظه ای را در راستای تبدیل شدن به یک بازیگر مهم در سطح منطقه ای و بین المللی انجام داده است.

وضعيت بخش­هاي صنعت و معدن، کشاورزي و خدمات آفریقای جنوبی در ادامه بيان شده است.

بخش صنعت و معدن آفریقای جنوبی، 1/31 درصد از توليد ناخالص داخلي اين کشور را تشکيل داده و دومين بخش اقتصادي اين کشور در سال 2015 میلادی است. در سال 2015 میلادی 26 درصد نيروي كار آفریقای جنوبی در بخش صنعت و معدن مشغول به كار بوده­اند.

بخش کشاورزی آفریقای جنوبی سهم کوچکی از اقتصاد آن دارد. در سال 2015 میلادی، سهم بخش کشاورزي این کشور از توليد خالص داخلي 3 درصد بوده است. آفریقای جنوبی دارای پیشرفته­ترین، پربارترین و متنوع­ترین اقتصاد کشاورزی در قاره­ی آفریقا است. بر پایه­ی آمار سال 2015 میلادی، 1/12 درصد زمين‌هاي آفريقاي جنوبي براي كشاورزي و كشت ميوه و سبزيجات مناسب است. تنها 79/0 درصد از زمین­ها همواره به زیر کشت قرار دارد و 11/87 درصد زمین­های غیرکشاورزی و بیابانی هستند.

بر مبنای آمار سال 2015 میلادی 9 درصد نيروي كار آفریقای جنوبی در بخش كشاورزي فعاليت مي‌كنند.

بخش خدمات آفریقای جنوبی در سال­های گذشته، از نرخ رشد بالایی برخوردار شده است. خدمات فناوری اطلاعات، گردشگری و خدمات تجارت خارجی، از جمله بخش‌هایی هستند که این کشور سرمایه­گذاری بسیاری بر روی آن انجام داده است.

شاخص رقابت پذیری

 

عنوان عوامل

درصد تاثیرات

مقررات محدود کننده کار

ناکارامدی در بوروکراسی دولتی

زیرساخت نامناسب

بی ثباتی سیاسی

کمبود نیروی کار تحصیلکرده

جرم و جنایت و سرقت

فساد

ضعف اخلاق کاری

دسترسی به منابع مالی

نبود ظرفیت کافی برای نوآوری

نرخ مالیات

مقررات ارز خارجی

پیچیدگی مقررات مالیاتی.

تورم

بهداشت نامناسب

بی ثباتی دولت / کودتا

18.3

17.6

13.0

12.4

10.9

7.3

6.0

4.7

3.5

1.7

1.5

.1.3

1.0

0.6

0.3

0.0

 

 

 

 

 

 

شاخص رقابت پذیری جهانی در جزئیات

 جدول شماره یک شرایط پایه ای

شاخص

ارزش رتبه ای 1 تا 7

رتبه در میان 140 کشور

حقوق مالکیت

مالکیت معنوی

انحراف از بودجه عمومی

اعتماد عمومی به سیاستمداران

تاثیر پرداخت رشوه بر نظم اداری

استقلال قضایی

پارتی بازی در تصمیمات مقامات دولتی

اسراف در مخارج دولت

تاثیر مقررات دولتی بر نظم اداری

بهره وری از چارچوب قانونی در حل و فصل اختلافات

بهره وری از چارچوب قانونی در به چالش کشیدن مقررات

شفافیت سیاستگذاری دولت

تاثیر تروریسم بر توسعه اجتماعی

تاثیر جنایت و خشونت بر کسب و کار

میزان شیوع جرایم سازمان یافته

خشنودی از خدمات پلیس

رعایت اصول اخلاقی توسط شرکتها

قدرت حسابرسی و رعایت استاندارد

تاثیر مشارکت در عملکرد شرکتها

حفاظت از منافع سهامداران جزء

5.5

5.4

2.9

2.4

4.3

5.4

2.6

2.8

2.9

5.3

5.0

4.5

5.7

2.8

4.3

3.6

4.4

6.6

6.1

6.0

24

24

94

98

50

24

105

91

117

14

17

39

50

131

99

102

38

1

3

3

 

 

 

جدول شماره 2 کیفیت زیرساخت ها

شاخص

ارزش رتبه ای1تا7

رتبه در میان140 کشور

کیفیت زیرساختها

کیفیت جاده ای

کیفیت زیرساخت راه آهن

کیفیت و امکانات بندری

کیفیت زیرساخت حمل و نقل هوایی

کیفیت تامین انرژی الکتریکی

4.3

5.0

3.6

4.9

5.9

2.9

59

34

42

36

14

116

 

 

جدول شماره 3 محیط اقتصاد کلان

شاخص

درصد شاخص

رتبه در میان140 کشور

درصد تعادل بودجه ای نسبت به تولید ناخالص داخلی

درصد پس انداز ناخالص ملی نسبت به تولید ناخالص

درصد تغییر تورم سالانه

4.1-

14.9

6.1

94

101

108

 

 

 

جدول شماره 4 بهداشت و آموزش و پرورش ابتدایی

شاخص

ارزش رتبه ای1تا7

رتبه در میان140 کشور

تاثیر بیماری مالاریا بر کسب و کار

تاثیر بیماری سل بر کسب و کار

تاثیر بیماری ایدز بر کسب و کار

کیفیت آموزش ابتدایی

5.1

3.7

4/3

2.5

30

133

133

127

 

 

جدول شماره 5 آموزش عالی و متوسطه

شاخص

ارزش رتبه ای1تا7

رتبه در میان140 کشور

کیفیت نظام آموزش و پرورش

کیفیت تدریس ریاضی و علوم

کیفیت مدیریت مدارس

دسترسی به اینترنت در مدارس

در دسترس بودن خدمات آموزشی

سطح  آموزش کارکنان

2.2

2.0

5.2

3.2

4.6

4.9

138

140

24

119

41

19

 

 

جدول شماره 6 رقابت کالا در بازار

شاخص

ارزش رتبه ای 1 تا 7

رتبه در میان 140 کشور

جایگاه بازار برای شروع کسب و کار

5

38

هزینه سیاست های کشاورزی

3.7

73

شیوع موانع غیر تعرفه

4.6

33

تعرفه تجاری

6.2

78

مالکیت خارجی

5.0

47

تاثیر قوانین سرمایه گذاری برکسب و کار

4.1

99

سیستم و مراحل گمرکی

3.9

71

درجه مشتری مداری

4.6

67

پیچیدگی شرایط برای معاملات

3.8

34

 

 

 

 

 

جدول شماره 7 میزان رقابت در ایجاد اشتغال

شاخص

ارزش رتبه ای1تا7

رتبه در میان140 کشور

همکاری کارگر و کارفرما

انعطاف پذیری در تعیین دستمزد

مسائل مرتبط با استخدام و اخراج

میزان بهره وری از حقوق پرداختی

تاثیر مالیات بر انگیزه های کاری

میزان اتکا بر مدیریت حرفه ای

ظرفیت کشور برای حفظ استعداد

ظرفیت کشور برای جذب استعداد

2.5

2.7

2.2

9.3

3،4

5.4

3.6

3.8

140

137

138

29

30

24

61

46

 

جدول شماره 8 میزان توسعه در بازار مالی

شاخص

ارزش رتبه ای1تا7

رتبه در میان140 کشور

در دسترس بودن خدمات مالی

قیمت خدمات

تامین مالی از طریق بازار سهام محلی

سهولت دسترسی به وام

در دسترس بودن سرمایه

صحت عملیات

مقررات اوراق بهادار مبادلات

شاخص حقوق قانونی

6.1

5.3

5.6

3.5

3.0

6.4

6.1

5

0.6

21

1

32

47

8

2

63

 

جدول شماره 9 پیش زمینه های تکنولوژی

شاخص

ارزش رتبه ای1تا7

رتبه در میان140 کشور

دسترسی به آخرین فن آوری ها

میزان جذب تکنولوژی

سرمایه گذاری مستقیم خارجی(FDI) و انتقال فن آوری

5.3

5.4

4.5

41

28

64

 

جدول شماره 10 اندازه بازار

شاخص

ارزش رتبه ای1تا7

رتبه در میان140 کشور

شاخص اندازه بازار داخلی

شاخص اندازه بازار خارجی

4.8

5.3

27

36

 

 

 

جدول شماره 11 شرایط کسب و کار

شاخص

ارزش رتبه ای1تا7

رتبه در میان140 کشور

میزان تامین نیروی کار از منابع محلی

کیفیت نیروی کار محلی

نحوه شکل گیری خوشه های کاری

نحوه برخورداری از مزیت رقابتی

میزان تفاوت در ارزش نیروی کار

میزان کنترل در توزیع نیروی کار بین المللی

شرایط خاص در فرایند تولید

وسعت بازاریابی

تمایل به تفویض اختیارات

4.6

4.8

4.2

3.4

3.9

4.3

4.4

5.1

4.5

51

38

33

70

56

31

39

24

26

 

 

 

 

 

 

 

جدول شماره 12 نوآوری

شاخص

ارزش رتبه ای1تا7

رتبه در میان140 کشور

ظرفیت برای نوآوری

کیفیت موسسات تحقیقات

هزینه شرکتها برای توسعه و تحقیق(R&D)

همکاری دانشگاه و صنعت در توسعه و تحقیق

میزان دخالت دولت در جذب تکنولوژی پیشرفته

در دسترس بودن دانشمندان و مهندسان

اختراعات و برنامه های کاربردی ثبت شده بر اساس معاهده همکاری ثبت اختراع (PCT)

4.6

4.7

3.8

4.5

2.8

3.4

6.9

32

33

32

31

119

106

46

 

جدول شماره 13 دیگر شاخصهای رقابت پذیری

شاخص

مقدار

رتبه در میان140 کشور

رتبه بندی اعتبار کشور( شاخص صفر تا 100)

5/58

51

روزهای مورد نیاز برای شروع کسب و کار

19.0 روز

94

قدرت حفاظت از سرمایه گذار (شاخص صفر تا10)

6.8

14

تعداد اشتراک خطوط تلفن همراه برای هر100 نفر

7/149 خط

22

خطوط تلفن ثابت برای هر 100 نفر

8/1 خط

90

موارد ابتلا به مالاریا در میان 100 هزار نفر

5/32 نفر

28

موارد ابتلا به سل در میان 100 هزار نفر

860.0  نفر

138

درصد شیوع ایدز در میان بزرگسالان

19.1 درصد

137

میزان مرگ و میر نوزادان از هر هزار تولد زنده

32.8 نوزاد

104

امید به زندگی بر اساس سال

7/56 سال

127

میزان حضور زنان در نیروی کار نسبت به مردان

77 زن

86

روزهای کاری مورد نیاز برای شروع تجارت جدید

19 روز

94

پهنای باند بین المللی و کیلو بایت برای هر کابر

149.5 کیلو بایت

19

میزان پهنای باند بر تعداد مشترکین تلفن همراه

46.7 کیلوبایت

63

 

جدول شماره 14 دیگر شاخصهای رقابت پذیری به درصد

شاخص

درصد

رتبه در میان140 کشور

درصد صادرات بر تولید ناخالص داخلی

30.7 درصد

94

درصد واردات بر تولید ناخالص داخلی

39.6 درصد

88

میزان اضافه حقوق و دستمزد پرداختی

9.3 درصد

29

درصد بدهی عمومی دولت بر  تولید ناخالص داخلی

9/45 درصد

75

درصد واردات بر تولید ناخالص

39.6 درصد

88

درصد نرخ مالیات بر تولید

28.8 درصد

32

درصد استفاده مردم از اینترنت

49.0 درصد

71

درصد پهنای باند بر افراد استفاده کننده

3.2 درصد

93

درصد ثبت نام در مدارس ابتدایی

89.6 درصد

102

درصد ثبت نام در دوره آموزش متوسطه

94 درصد

12

درصد ثبت نام در دوره های آموزش عالی

19.7 درصد

93

 



بر اساس آخرین گزارش بانک جهانی در خصوص شاخص فضای کسب و کار، آفریقای جنوبی در بین 190 کشور در جایگاه 74 قرار گرفت و در مقایسه با سال گذشته دو رتبه کاهش داشته است. بر این اساس، آغاز کار تجاری از رتبه 126 به 131 افزایش یافته است که رقم 6 رتبه کاهش را در این بخش نشان می دهد. زیر مجموعه این شاخص شامل دریافت مجوزهای ساخت و ساز دریافت برق، ثبت مالکیت، دریافت اعتبار، پرداخت مالیات و غیره در آفریقای جنوبی دشوار تر شده است.

 

بر پایه­ی گزارش­های بانک جهانی، کشور آفریقای جنوبی در میان 178کشور جهان از دیدگاه آسانی تجارت جایگاه 40 کشور برتر قرار دارد. آفریقای جنوبی به عنوان یکی از کشورهای پرجاذبه­ی جهان برای سرمایه­گذاری مستقیم شناخته است و در شاخص جهانی رقابتی­ترین کشورهای جهان مربوط به انجمن جهانی اقتصاد، آفریقای جنوبی بالاتربن مقام را در میان کشورهای جنوب آفریقا دارد. در این کشور احترام و ارزش بسیاری به مالکیت خصوصی، اخلاق تجارت، پژوهش­های علمی و حق اختراع گذاشته می­شود. همچنین آفریقای جنوبی در زمینه­ی حفاظت و حمایت سرمایه­گذاران از کشورهای برگزیده جهان به شمار می­رود.

آفریقای جنوبی به لحاظ داشتن محیط مناسب و عاری از خطرات سیاسی دارای شرایطی مناسب برای سرمایه­گذاری است. به طور کلی سرمایه­گذاری و مالکیت در آفریقای جنوبی، آزاد به شمار می­رود. اماکن مسکونی و تجاری در این کشور در دسترس همگان بوده و خارجی­ها هم می­توانند آنها را خریداری کنند.

دولت در کمک به سرمایه­گذاران در سازمان­های چند ملیتی و شرکت­های کوچک­تر، مقررات تقویت نیروی سیاه را (که تاکید بر استخدام سیاهان دارد) به علت سطح پایین مهارت­ها در میان این قشر تسهیل نموده است. بدین وسیله اجازه­ی ورود کارگران خارجی را داده است و با این کار تنگناهای تجارت در کشور به شدت کاهش یافته است.

بانک مرکزی آفریقای جنوبی ناظر بر تبادلات پولی و ارزی در این کشور است و مقررات و آیین­نامه­های مرتبط در این زمینه را تدوین و ابلاغ می­کند. در این کشور کارت­های اعتباری و چک­های مسافرتی شهروندان خارجی پذیرفته می­شود.

ورود و خروج پول محلی تا 5.000 راند آفریقای جنوبی آزاد است. همچنین ورود و خروج ارز خارجی تا هر میزان مجاز است، مشروط بر آن که این مطلب در هنگام ورود اظهار شده باشد. برای کالاهای مجاز بلافاصله دستور تبدیل ارز از سوی مقامات آفریقای جنوبی صادر می­شود و محدودیتی برای آن ایجاد نمی­شود.

در آفریقای جنوبی سود سهام شرکت­ها و منافع، آزادانه قابل فرستادن به بیرون از کشور است. ارز مورد نیاز برای واردات در اختیار قرار می­گیرد (البته برای ورود برخی از کالاها مجوز نیاز است). خارجی­ها می­توانند آزادانه پس­اندازشان را پس از پرداخت مالیات به هرجا که می­خواهند، ارسال و یا همراه خود خارج کنند. قوانین کنترل ارزی در ده سال گذشته بتدریج بهتر شده و  سرمایه­گذاران قدیمی از قانون کنترل ارزی معاف شده­اند. تنها محدودیت به جا مانده محدودیت سرمایه­گذاری در خارج برای افراد (2میلیون رند) و برای شرکت­ها (50 میلیون رند) است.

 

آغاز فعاليت يك شركت در کشور آفریقای جنوبی نيازمند طي مراحل شش­گانه و ارايه مستندات مورد نياز به ادارات دولتي از جمله اداره­ي ثبت شركت‌ها و اداره‌ي کار اين کشور است. مراحل ثبت شركت جديد در آفریقای جنوبی در جدول زیر ارائه شده است

 

مراحل راه‌اندازي كار تجاري (كسب و كار) در آفریقای جنوبی

مرحله

عنوان مرحله

مدت زمان لازم

هزينه‌هاي لازم

اول

ثبت کردن نام شرکت در اداره ثبت شرکت­ها.

3 روز

50 ZAR

دوم

ارایه مستندات مکان و جای شرکت به اداره­ی CIPRO واقع در شهر پرتریا، استان گاتنگ

5 تا 7 روز

350 ZAR (بهای اداری) + 5 درصد سرمایه قانونی + 60 ZAR (پروانه­ی آغاز کار)

سوم

گشایش حساب بانکی شرکت.

1 تا 2 روز

بدون هزینه

چهارم

ثبت در اداره­ی محلی دریافت درآمد (SARS) برای مالیات­های درآمد، ارزش افزوده (VAT) و عدم استخدام کارکنان

12 روز

بدون هزینه

پنجم

ثبت در اداره­ی کار برای بیمه­ی بیکاری.

4 روز (که با مرحله چهارم همزمان انجام می­شود.)

بدون هزینه

ششم

ثبت در اداره­ی کمیسیونر برای پرداخت­های جبرانی آسیب­ها و بیماری­های کاری.

نزدیک به 10 روز که معمولاً همزمان با مرحله چهارم انجام می­شود.

بدون هزینه

www.doingbusiness.org

با نگاهی به جدول بالا می­توان گفت که فرآیند آغاز یک کسب و کار در آفریقای جنوبی چندان سخت و دشوار نیست و مقامات این کشور سازوکارهایی را برقرار کرده­اند تا در کمتر از یک ماه بتوان فعالیت یک شرکت را در آفریقای جنوبی آغاز کرد. همچنین از دید هزینه­ها نیز بهای پروانه­های آغاز فعالیت در این کشور اندک و بسیار مناسب به شمار می­شود.

وسایل شخصی مشمول پرداخت گمرک نمی­شود و ورود کالا تا 3.000 رند بدون پرداخت گمرک آزاد است و بیش از آن مشمول 20 درصد هزینه­ی گمرکی می­شود. در آفریقای جنوبی حقوق گمرکی بر اساس نرخ ویژه یا ارزش فوب ارزیابی می­شود که در آن هزینه­های کمتری بر عهده­ی فروشنده است. تعرفه­های گمرکی این کشور بر مبنای نظام هماهنگ  HS  تنظیم می­شود. به دليل موقعيت راهبردي آفریقای جنوبی و جایگاه ویژ­ه­ی این کشور در ترانزیت دریایی در جهان، اين كشور مقررات و چارچوب‌هاي ويژه‌اي در بخش گمركي دارد، تا افزون بر ايجاد يك منبع درآمد پايدار،‌ ديگر كشورها نيز بتوانند از امكانات گمركات آفریقای جنوبی بهره‌مند شوند.

محدودیت های وارداتی در آفریقای جنوبی وجود دارد. نام کالاهایی که نیاز به مجوز واردات دارند در لیست کنترل واردات آورده شده است. گفتنی است که برای ورود کالاهای دست دوم باید مجوز این کشور را به دست آورد.

مقررات بازرگانی آفریقای جنوبی روش خرید و فروش­های بین­الملی را روشن می­کند. در این راستا، روش­های رایج خرید C&F  است که در آن بهای کالا و حمل آن بر عهده­ی فروشنده است. همچنین زبان رایج تجاری میان بازرگانان و شرکت­ها انگلیسی است.

BOL)

درج نام و نشانی گیرنده­ی بار، بندر ورودی، نمایندگی کنترل و بازرسی و وزن و اندازه­ی کالا در سیستم متریک ضروری است. بارنامه را می­توان به صورت «به حواله کرد» نیز صادر کرد. صدور بارنامه­ی جداگانه برای کالاهای گوناگون موجب تسهیلات بیشتر در انجام کارها می­شود. در آفریقای جنوبی معمولاً به سیاهه­ی کنسولی نیازی نیست.

CO)

گواهی مبدا تنها در صورت درخواست استفاده از تعرفه­ی ترجیحی گمرک (مثلاً از سوی کشورهای دوست) نیاز است.

(SPECIAL CERTIFICATES)

گواهی بهداشت برای برخی از فرآورده­های گیاهی و حیوانی خاص نیاز است.

INVOICE)

در این زمینه فرم خاصی مورد نیاز نیست، ولی طبق روال، مشخصات زیر باید در آن آورده شود:

·        نام کامل کشور فرستنده (مبدا).

·        علامت و شماره­ی بسته­بندی.

·        شرح شماره بسته­ها.

·        قیمت قرارداد فروش به خریدار.

·        هزینه­ی حمل.

·        ترکیب کامل کالا از قبیل درصد کتان، ابریشم، ابریشم مصنوعی، پشم و ... در پارچه.

·        ارزش وزن ناخالص.

در سیاهه یا انتهای آن میزان تخفیف یا توافق (در صورت وجود) باید آورده شود. همه­ی اوزان و اندازه­ها باید در سیستم متریک باشد.

PACKAGING)

محدودیت­هایی در استفاده از کاه، پوشال، الیاف کتان، نخل و نارگیل وجود دارد. تخته­های مورد استفاده در جعبه­های بسته­بندی باید تراشیده و بدون شته، زدگی، قارچ یا عوامل بیماری­زا باشند. مراعات این اصول باید در پشت اوراق سیاهه نوشته شده باشد.

شرکت­های حمل و نقل آفریقای جنوبی بسته­هایی را می­پذیرند که نام و نشانی گیرنده، مقصد حمل و نام بندر ورودی بر روی آن در باشد. از قید جمله «از طریق دوربان»  بر روی بسته­هایی که به مقصد ژوهانسبورگ حمل می­شوند باید خودداری شود؛ زیرا در این صورت در گمرک دوربان ترخیص خواهند شد.

SAMPLE)

ورود نمونه­ی کالا در حد متعارف بدون مجوز در صورتی امکان­پذیر است که در سیاهه،­ تاییدیه­ای به گونه­ی زیر آورده شود:

بدین وسیله گواهی می­شود که اقلام کالاهای مندرج در این سیاهه تنها برای نمونه و بدون احتساب قیمت برای گیرنده فرستاده شده و به هیچ عنوان نه اکنون و نه در آینده وجهی بابت بهای آن گرفته نخواهد شد. هیچ گونه پولی بابت بهای آن به حساب بدهکاری گیرنده یا حساب در گردش دیگری به نام وی گذاشته نشده و نخواهد شد. حقوق گمرکی که به صورت سپرده موقت دریافت می­شود در صورتی قابل برگشت است که نمونه­ها در مدت یک­سال برگشت داده شده و فرستادن آن به آفریقای جنوبی تنها رای سفارش کالا با رعایت شرایط یاد شده، انجام شود.

 

قوانين مالياتي

در آفریقای جنوبی قوانین مالیاتی از ساختار و ساماندهی پیشرفته­ای برخوردار است. درآمد دولت از مالیات­های بر شرکت­ها و تجارت­ها، افراد و تراست­ها و 14 درصد مالیات ارزش افزوده (VAT) به دست می­آید. مالیات بر ارزش افزوده تقریباً به همه­ی کالاها تعلق می­گیرد. نوعی مالیات با نام مالیات سود سرمایه نیز وجود دارد که از افراد حداکثر10 درصد عایدی­شان و از شرکت­ها 28 درصد دریافت می­شود.

معیار میانگین مالیات­های شرکت­های کوچک و متوسط 300 هزار رند است که آنها مشمول تخفیف مالیاتی نیز می­شوند و برای سود بیش از 300 هزار رند 28 درصد مالیات می­پردازند. مالیات شرکتها به تازگی از 29 درصد به 28 درصد کاهش یافته استکه بسیار کمتر از مالیات مشابه در ایالات متحده، استرالیا، برزیل، هند و چین است.

شرکت­ها مالیات دیگری می­پردازند که میزان آن 10 درصد سود سهام اعلام شده­ی آنهاست. این مالیات از اواخر سال 2008 از سهامداران دریافت می­شود. مالیات بر درآمد به تازگی دچار تغییرات شده است و همچنین امروزه از گمرکات و نقل و انتقال اموال مالیات دریافت می­شود.

در آفریقای جنوبی افراد عادی بر پایه­ی میزان درآمد مالیات می­پردازند و درآمدهای فرعی نیز مشمول مالیات است. زن و شوهرها جداگانه مالیات می­پردازند وسالمندان بالاتر از  65 سال مشمول تخفیف مالیاتی هستند. افراد عادی برای سود سهام دریافتی مشمول مالیات نیستد و این درباره­ی سود سهامی که از شرکت­های آفریقایی در بیرون از مرزهای کشور برایشان می­رسد، مصداق دارد.

استان­ها و شهرداری­ها از افراد مالیات دریافت نمی­کنند، بلکه تنها عوارض برای آب، برق  و خدمات عمومی دریافت می­شود.

بر اساس گزارش موسسه برند آفریقای جنوبی کل ارزش 50 برند برتر آفریقای جنوبی با 3 درصد افزایش از 373 میلیارد رند در سال 2015 به 384 میلیارد رند در سال 2016 رسیده است و ده برند برتر شامل:
 
MTN, Vodacom, Sasol, Standard Bank, Woolworths, FNB, Absa, Nedbank, Investec and Mediclinic بوده است.

MTN با وجودی که 32 درصد ارزش برند خود را بدلیل چالشهای داخلی و بین المللی از دست داده است، با ارزشترین برند آفریقای جنوبی باقی مانده و Woolworths که در جایگاه پنجم قرار گرفته با 21 درصد افزایش در ارزش برند قوی ترین جایگاه برند را کسب نموده است.

برای دهه ها، ارزش یک شرکت برحسب املاک، سپس داراییهای مشهود، کارخانه ها و تجهیزاتش اندازه گیری می شد. با این حال در حال حاضر به این نتیجه رسیده اند که ارزش واقعی یک شرکت، جایی بیرون از آن، یعنی در ذهن مشتریان قرار دارد و ارزش برند با میزان اعتماد مشتری از یک برند اندازه گیری می‌شود. بر همین اساس، گرچه کارخانه ها و نیروی انسانی ممکن است از بین بروند، ولی نام شرکتها همچنان باقی می ماند، نامی که سابقه ی آن نزدعموم، یکی از ارزشهای پایدار است.

 


Rank 2016

Rank 2015

Brand

Industry Group

Brand Value 2016 (ZAR m)

Brand Rating 2016

BV Change (%)

% BV /EV 2016

BV 2015 (ZAR m)

Brand Rating 2015

1

1

MTN

Telecom

37,002

AA+

-32%

8%

54,027

AA+

2

2

Vodacom

Telecom

21,970

AA+

10%

10%

20,029

AA

3

3

Sasol

Oil&Gas

19,761

AA-

8%

8%

18,232

AA

4

4

Standard Bank

Banking

18,922

AA+

8%

19%

17,506

AA-

5

7

Woolworths

Retail

17,386

AAA-

21%

24%

14,396

AAA-

6

6

FNB

Banking

15,069

AA+

4%

10%

14,496

AAA-

7

5*

Absa

Banking

14,575

AA+

-6%

19%

15,466*

AA+

8

8

Nedbank

Banking

13,393

AA+

9%

15%

12,235

AA-

9

9

Investec

Banking

12,910

AA

27%

13%

10,155

AA-

10

10

Mediclinic

Healthcare

11,653

AA-

16%

8%

10,072

AA

11

11

MultiChoice

Media

11,605

A+

20%

3%

9,710

A+

12

12

Shoprite

Food-Diversified

10,870

AA-

14%

31%

9,547

A+

13

13

Castle

Beverages

10,463

A+

12%

16%

9,315

AA+

14

16

Mondi

Paper

9,149

A+

10%

5%

8,322

A+

15

14

Spar

Food-Diversified

8,995

AA-

3%

28%

8,766

AA-

16

19

Carling Black Label

Beverages

8,818

AA-

20%

16%

7,341

AA

17

23

Telkom

Telecom

7,978

AA

37%

20%

5,832

AA

18

20

Old Mutual

Insurance

7,966

AA-

9%

4%

7,288

AA-

19

18

Pick n Pay

Retail

7,617

A+

1%

25%

7,523

A+

20

17

Netcare

Healthcare

7,532

A+

-9%

13%

8,283

A+

21

15

Sanlam

Insurance

6,996

AA

-18%

6%

8,528

AA

22

21

Discovery

Insurance

6,725

AA+

3%

8%

6,530

AA

23

24

Hansa Pilsner

Beverages

6,473

A+

13%

16%

5,727

AA-

24

22

Mr Price

Retail

6,072

AA-

-5%

15%

6,370

AA-

25

25

Sappi

Paper

5,787

A-

3%

10%

5,645

A

26

27

WesBank

Banking

5,509

AA-

27%

8%

4,354

AA-

27

29

Media24

Media

5,051

A+

20%

4%

4,201

AA-

28

26

Liberty Holdings

Insurance

4,951

A

-10%

17%

5,521

A

29

28

Truworths

Retail

4,737

AA-

9%

13%

4,333

A+

30

30

Bidvest

Food-Diversified

4,727

AA

17%

4%

4,029

A+

31

New

Country Road

Retail

4,642

AA-

/

25%

NA

NA

32

31

Capitec

Banking

4,023

A+

5%

6%

3,845

AA

33

34

SABMiller

Beverages

3,920

AA

12%

0%

3,489

AA+

34

36

Steinhoff

Diversified

3,322

AA

7%

1%

3,105

A+

35

33

Clicks

Retail

3,206

A+

-9%

24%

3,507

AA-

36

38

Huletts

Agriculture

3,042

AA-

4%

14%

2,921

AA

37

35

Momentum

Insurance

3,012

AA-

-6%

11%

3,195

AA-

38

32

Makro

Retail

2,753

A+

-22%

34%

3,523

A

39

45

Checkers

Food-Diversified

2,617

A+

18%

19%

2,216

A+

40

37

RAINBOW

Food-Diversified

2,615

AA-

-13%

35%

2,994

AA-

41

42

RMB

Banking

2,541

AA

10%

8%

2,311

AA

42

41

Santam

Insurance

2,520

A+

7%

11%

2,356

A+

43

40

SAA

Airlines

2,484

A

-5%

/

2,608

A

44

39

Life Healthcare

Healthcare

2,440

AA-

-15%

6%

2,867

A+

45

43

Imperial

Diversified

1,965

A+

-14%

5%

2,274

AA-

46

48

Foschini

Retail

1,920

A+

3%

21%

1,859

A+

47

47

Cell C

Telecom

1,882

A

-2%

/

1,917

A-

48

46

Game

Retail

1,749

A

-17%

30%

2,101

A

49

44

Nampak

Packaging

1,636

A+

-27%

6%

2,231

A+

50

New

Growthpoint Properties

REITS

1,467

AA-

/

1%

/

/

مهمترین نمایشگاهها و رویدادهای تجاری در ماههای آینده

ENERGY EFFICIENCY WORLD AFRICA
Energy, Power Efficiency, Energy Saving

every 2 years

28-29.03  2017

POWER GENERATION WORLD AFRICA
Power Generation Conference

once a year

28-29.03  2017

POWER & ELECTRICITY WORLD AFRICA
Annual Congress of Power Industry Professionals

once a year

28-29.03  2017

THE SOLAR SHOW AFRICA
Solar Power Industry Trade Show

once a year

28-29.03  2017

AFRICA HEALTH
Africa Health Exhibition and Congress

once a year

07-09.06  2017

AFRICA'S BIG SEVEN
The continent’s largest food and beverage industry trade expo

once a year

25-27.06  2017

SAITEX
Southern African International Trade Exhibition for retail products. Saitex exhibitor profile is all non food retail products with special sectors featuring tools, hardware and building supplies as well as housewares and homewares

once a year

25-27.06  2017

Africa Energy Indaba
Energy & Power Industry Trade Show

Johannesburg, Sandton

21-22.02  2017

FOOD & HOSPITALITY AFRICA
South Africa’s International Hospitality & Catering Exhibition, incorporating Guestex

once a year

03-05.05  2017

IFEA
Food & Drink Trade Show for the African market. IFEA is dedicated to showcasing new products, where visitors can increase their competitive advantage by sourcing a diverse range of new & consumer-driven products from around the world

once a year

03-05.05  2017

INDUTEC
The Umbrella Trade Event for African Industry. INDUTEC is a synergistic mix of ten events targeting manufacturing, engineering, water, petrochemical, plastics, energy sectors, pumps, valves and pipes industry

every 2 years

17-19.05  2017

A-OSH EXPO AFRICA
International Fire & Safety Exhibition in South Africa

once a year

30-01.06  2017

SECUREX SOUTH AFRICA
Largest International Trade Show in South Africa dedicated to Commercial, Homeland and Cyber Security, Fire Protection and Safety

once a year

31-01.06  2017

DECOREX JOBURG
Home Decor & Design Exhibition. Decorex Joburg brings together the most exquisite collection of exhibitors, design icons and rising stars

once a year

01-30.08  2017

MEETINGS AFRICA
Business Tourism Exhibition

once a year

28.02 - 01.03  2017

RETAIL WORLD AFRICA
Technology for Retailers Expo

once a year

07-08.03  2017

THE CASH HANDLING SHOW AFRICA
Risk, Security and Cash Handling Exhibition. The Cash Handling Show Africa is the leading marketplace for Cash intensive organisations looking for innovative ways of improving efficiencies in managing, transporting and securing cash

once a year

07-08.03  2017

MARKEX
Marketing, Promotions & Special Events Exhibition

once a year

06-08.06  2017

AFRICARAIL
Africa's only dedicated railways conference and exhibition

once a year

13-14.06  2017

AVIATION FESTIVAL AFRICA
Aviation Expo

once a year

13-14.06  2017

POWER-GEN AFRICA
African Meeting of Electric Power Producers, Independent Power Producers, Co Generation Plants, Waste-to Energy Plants

 

once a year

 

18-20.07  2017

RAND SHOW
The Rand Show is South Africa’s largest consumer show. From lifestyle exhibits, shopping and great deals, to a top-class line-up of entertainment perfect for the whole family

once a year

14-23.04  2017

MACHINE TOOLS AFRICA
Machine Tools Expo. A showcase of all that rotates, turns, cuts, forms, bends, shapes and more

once a year

09-12.05  2017

AUTOMECHANIKA JOHANNESBURG
International Trade Fair for parts and accessories for the automotive industry, equipment for garages and service stations

every 2 years

27-30.09  2017

BAUMA CONEXPO AFRICA
International Trade Fair for Construction Machinery, Building Material Machines, Mining Machines and Construction Vehicles

every 3 years

13-16.03  2018

BAUMA AFRICA
International Trade Fair for Construction Machinery, Building Material Machines, Mining Machines and Construction Vehicles

every 3 years

13-16.03  2018

PROPAK AFRICA
African International Packaging and Plastics incorporating FOODPRO the Food Processing Equipment Expo

every 3 years

12-15.03  2019

THE GAPP PRINT EXPO
Printing Machinery & Equipment Exhibition

every 3 years

12-15.03  2019

PRO-PLAS AFRICA EXPO
Plastic Machinery & Materials Exhibition. PRO-PLAS AFRICA EXPO features Plastics processing machinery, Chillers, Converting equipment, Extrusion equipment, Feeders, Processing aids, Recycling equipment, Various materials, Blow moulding machinery

every 3 years

12-15.03  2019

 

 

ذرت، گندم، ميوه و سبزيجات، نیشکر، گوشت گوساله، گوسفند، طيور، پشم و لبنيات

   طلا، الماس، پلاتين، توليدات فلزي، ماشين آلات و ابزار

چين 5/9%، ایالات متحده 1/7%، ژاپن و بوتسوانا 3/5%، آلمان و نامیبیا 5%، هند 1/4% (2014)

ابزار و ماشين آلات، مواد شيميايي، فرآورده های نفتی، خاويار

: چين 5/15%، آلمان 1/10 %، عربستان سعودي 2/7%، ایالات متحده 7/6%، نیجریه 2/5%، هند 6/4% (2014)

1-    تاسیس دفتر تجاری در شهر ژوهانسبورگ بمنظور تسهیل دسترسی به تجار (با توجه به اینکه شهر ژوهانسبورگ مرکز تجاری آفریقای جنوبی می باشد و تجار و شرکتها و فعالین اقتصادی در این شهر متمرکز می باشند، و همچنین با توجه به استقرار تجار ایرانی مقیم در این شهر)

2-   برقراری خط مستقیم کشتیرانی و یا پرداخت بخشی از هزینه حمل بمنظور تسهیل دسترسی تجار ایرانی به بازار آفریقای جنوبی

3-  تشکیل پاویون و یا پرداخت بخشی از هزینه شرکت در نمایشگاهها به شرکتهای ایرانی بمنظور تسهیل دسترسی تجار ایرانی به بازار آفریقای جنوبی

4-   برقراری خط مستقیم پروازی بین دو کشور بمنظور تسهیل دسترسی تجار ایرانی به بازار آفریقای جنوبی

5-   ارائه تسهیلات اعتبار خریدار با نرخ بهره متعادل و منطبق با نرخهای جهانی