شاخصها ی اقتصادی  ایالت بایرن

مساحت: 8/19 در صد کل مساحت آلمان - 70550 کیلومتر مربع -

جمعیت :13/2  درصد کل - 12744 هزار نفر- 6458 هزار زن- 6287 هزار مرد

جمعیت خارجی: 1577 هزار نفر شامل: 79 درصد اروپائی- 5/13 درصد آسیائی - 7/3 درصد آفریقائی و 1.3 درصد آمریکائی می باشند

تولید ناخالص داخلی به قیمتهای جاری( 2015)  : 2/549  میلیارد یورو- 2/15 در صد کل و دومین ایالت برتر

رشد تولید ناخالص داخلی: :2/2 درصد (- مکان سوم در میان ایالات ) -مکان اول به لحاظ میزان رشد اقتصادی از سال 2008 تا 2014با 7/9 درصد

سهم بخشها در تولید ناخالص داخلی: خدمات( 65 درصد) - صنایع و تولید ( 4/34 درصد) - 

درآمد  سرانه :43092 یورو

نرخ بیکاری:  6/3 درصد - نرخ اشتغال 7/52 درصد-

تعداد شاغلان: 6715 هزار نفر شامل:

4498 هزار نر در بخش خدمات ، تجارت ، حمل و نقل و 2097 هزار نفر در بخشهای تولیدی و صنایع

تعداد واحدهای تولیدی: 7205 واحد که 94 درصد آنها در سطح متوسط و کوچک هستند

درآمدهای بودجه ای ( 2015 ) : 6/54 میلیارد یورو

مخارج: 481/52 میلیارد یورو

مصرف انرزی اولیه( پگا ژول) : 958.6/1 پگا ژول شامل:

 نفت ( 37 درصد) - گاز ( 8/18 ) - انرژی های تجدید پذیر( 1/16 ) و زغال سنگ4/3 درصد

 

 

- سهم بخش تحقیق و توسه در تولید ناخالص داخل: 2/3 در صد ( بیشترین مقدار در میان ایالتهای آلمان)

 

تجارت خارجی:(سال 2015 )

- صادرات:178930 میلیون یورو- 3/16 درصد صادرات کل آلمان -  ( 21/1 در صد کل صادرات جهانی )

- واردات کل : 161256 میلیون یورو-

اقلام مهم صادراتی: خودرو- 5/59 ، تجهیزات الکترونیکی- 5/30 - ماشین آلات - 28 ، محصولات شیمیائی- 7/16 ، محصولات فلزی- 4/7 و مواد خام و محصولات کشاورزی- 7/8 میلییارد میلیون یورو

مهمترین بازارهای صادراتی:

آمریکا- 7/22 ، انگلستان- 4/15 ، چین- 4/14 ف اتریش- 8/13 ، فرانسه- 1/12 ف ایتالیا- 8/10 ، هلند- 1/6 ، روسیه- 5/2 ،

- واردات کل : 161256 میلیون یورو ( 09/1 درصد واردات جهانی )

مهمترین کالاهای وارداتی: محصولات نهائی تولیدی به ارزش 9/125 میلیون یورو شامل:

محصولات الکتریکی ( 1/35) - خودرو(0 1/28)- ماشین الات(  1/17 ) محصولات شیمیائی (0 4/14 ) - اقلام فلزی( 1/7) - محصولات کشاورزی( 8/8 میلیارد یورو

مواد خام- 1/12 میلیارد یورو

صادر کنندگان  عمده به ایالت بایرن:

 اتریش0 8/14 ) - چین( 7/14 ) - آمریکا( 12 ) - چک( 4/11 ) - ایتالیا( 5/10 ) - لهستان( 7/8 ) - هلند( 5/8 ) - روسیه( 5/5 ) - کشورهای عربی( 8/2 )

 

 

 در اقتصاد این ایالت، کشاورزی نقش چندانی ندارد و به لحاظ اقتصادی فروش برندهای معروف این منطقه نقش مهمی را در جایگاه اقتصادی باواریا ایفا می‌کنند.» ارزش فروش سالانه این برندها که زادگاه آنها باواریای آلمان است به شرح زیر است

شرکت خودروسازی آئودی: 53 میلیارد یورو، شرکت خودروسازی بی‌ام‌و: 80 میلیارد یورو، شرکت خدمات مالی آلیانز: 110 میلیارد یورو، بزرگ‌ترین شرکت مهندسی اروپا، زیمنس: 71 میلیارد یورو، شرکت خودروسازی تولیدکننده کامیون و اتوبوس‌های مان: 14 میلیارد یورو، پوشاک و کفش ورزشی آدیداس: 14 میلیارد یورو. سهم اقتصاد ایالت باواریا از کل تولید ناخالص داخلی آلمان حدود 18 درصد است. 

ایالت بایرن  یکی از مراکز اصلی نوآوری در آلمان و مهد فناوری اطلاعات اروپاست. علاوه بر این، باواریا در سال 2015 موتور محرکه اصلی روند دیجیتالی‌شدن آلمان محسوب می‌شود و طرح دیجیتال‌سازی دولت ایالتی باواریا در سال 2015 وارد مرحله تازه‌ای شده است به نام طرح «ورک 1». این نام مرکزی است برای اقتصاد دیجیتال که در سال جاری در مونیخ هم بسط و توسعه می‌یابد

 

مبادلات تجاری دو جانبه:

ایران با 223.1 میلیون یورومبادلات تجاری، درسال 2015 هشتمین شریک تجاری بایرن در خاورنزدیک ومیانه وهفتاد وچهارمین شریک تجاری بایرن در دنیا بوده است. درسال 2015 ارزش صادرات بایرن 205 میلیون یورو بود که شش ممیز نه درصد نسبت به سال 2014 کاهش داشت، میزان واردات به 16.5 میلیون یورو رسید که نسبت به سال 2014 چهارده ممیز دو درصد رشد داشت. درنیمۀ اول سال 2016 واردات 7.2 میلیون یورو ( بیست وهشت ممیز یک درصد کاهش) وصادرات 114.8 میلیون یورو ( 12 درصد افزایش) بوده است.

خاطر نشان می سازد بر اساس آمار موجود حجم روابط تجاری - اقتصادی بایرن با کشورمان در مقایسه با 15 ایالت دیگر در بالاترین میزان قرار داشته و در 11 ماهه اول سال 2016 صادرات بایرن با رشد 3/33 درصدی به 243 میلیون یورو و واردات هم در سطح 5/12 میلیون یورو بوده است